loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

المهاجر العاملی الشیخ حبیب آل ابراهیم سیرته، اعماله، مولفاته، شعره (1201 - 1281ق)

ناشر موسسه کتاب شناسی شیعه (موسسه تراث الشیعه)

نویسنده جعفر مهاجر

سال نشر : 1388

تعداد صفحات : 363

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

کتاب مذکور در راستای معرفی و تبیین شخصیّت بزرگی از علمای شیعی، شیخ حبیب آل إبراهیم عاملی (1304 – 1384 هـ) به زبان عربی به نگارش درآمده است.
این کتاب که دستاورد تلاش هفت ماهۀ آقای شیخ جعفر مهاجر، یکی از نوادگان شیخ حبیب ال إبراهیم است، در یک مقدمه، پنج فصل و خاتمه ای شامل اسناد و تصاویر تدوین یافته است.
آغازین صفحات این کتاب – غیر از تصدیر مؤسسه کتاب شناسی شیعه – اختصاص به مقدمه دارد که مؤلف محترم، آن را در چهار بند ارائه کرده است.
انگیزۀ تالیف، اطوار زندگی شیخ حبیب آل ابراهیم، معرفی فهرست وار فصول کتاب و منابع کتاب، از مباحث مورد اشاره در مقدمه است.

فصل اوّل: «السیرة الأوّلیه»
مؤلف در ده بخش به سیر تاریخی زندگانی مترجَم که منتهی به وفات ایشان می شود، اشاره کرده است.

فصل دوم: «أعماله فی حمل التبلیغ والارشاد»
این فصل اشاره به فعالیتهای شیخ حبیب آل ابراهیم(رحمه الله) در سنگر تبلیغ و ارشاد دارد. فعالیتهای روشنگرانۀ تبلیغی ایشان را در چهار منطقه می توان مشاهده کرد:
1. دفع حملات تبشیری مسیحیان در جنوب عراق؛
2. پاسخ به دعوت اهالی «بعلبک» به امر زعیم بزرگ اسلام، آیة الله سید ابوالحسن اصفهانی (رحمه الله)
3. فعالیت های تبلیغی در مرکز و شمال سوریه؛
4. فعالیتهای تبلیغی در سواحل سوریه.

فصل سوم: «أعماله فی المیدان النهضوی»
هر چند از جهتی این فصل زیر مجموعۀ فصل سابق است، لکن هدف مؤلف در این فصل، بیان امور عام المنفعه ای است که شیخ حبیب آل إبراهیم در جهت امور تبلیغی و برای مقابله با مستبشران مسیحی صورت داده است، از قبیل احداث بیمارستان، مدارس و مؤسسات گوناگون دیگر. این اقدامات، به موازات امور تبلیغی و ارشادی ایشان در سه منطقۀ «العِمارة» در جنوب عراق، «بعلبک» و اطراف آن در لبنان و منطقۀ «ربوع العلویین» در سواحل سوریه، انجام گرفته است.

فصل چهارم: «فی المیدان العام»
این فصل در واقع به نقش سیاسی شیخ حبیب آل ابراهیم (رحمه الله) در عرصۀ سیاست می پردازد. دو محور مهم این فصل عبارت اند از:
الف) مواقف و موضع گیری های سیاسی: در این محور نقش یک فقیه اسلامی در عرصۀ سیاست و تعامل ایشان با حکومت شرق عربی در دمشق مورد مداقه قرار گرفته است.
ب) تلاش هایی برای تقریب میان مذاهب اسلامی: در این محور به معرفی دو کار مهم شیخ حبیب آل أبراهیم در جهت تقریب میان مذاهب اسلامی پرداخته شده است. تصنیف کتابِ الحقائق فی الجوامع والفوارق وتأسیس «دارالتقریب بین المذاهب الإسلامیة» از آن جمله اند.

فصل پنجم:« مصنفاته»
در این فصل به تألیفات ایشان در سه دوره به شرح ذیل پرداخته شده است:
الف) تألیفات دورۀ نجف اشرف
1. رسالة فی الیاه؛ 2. حدیث النعم؛ 3. البیّنة التامَّة فی الوقائع بعد العامّة

ب) تألیفات دورۀ عماره
4. منهج الحقّ؛ 5. المحاضرات العماریة؛ 6. قل جاء الحقّ؛ 7. محمد الشفیع؛ 8. مجلّة الهدی؛ 9. نهج التدریس فی مدرسة الهدی؛ 10. الانتصار

ج) تألیفات دورۀ بعلبک
11. الصراط المستقیم؛ 12. الجواب النفیس علی سائل باریس؛ 13. فصول کلام فی مختصر تاریخ الإسلام؛ 14. الخطاب المنیر فی عید یوم الغدیر؛ 15. الیتیمة؛ 16. المطالب المهمّة؛ 17. ذکری الحسین؛ 18. سبیل المؤمنین؛ 19. المولِدُ والغدیر؛ 20. المَثَلُ الاُعلی فی الصبر والصلاة؛ 21. أنا مؤمن؛ 22. الایمان فی اصوله وفروعه؛ 23. الحقائق فی الجوامع والفوارق؛ 24. الإسلام فی معارفه وفنونه؛ 25. خطاب النبیّ فی شهر رمضان.

فصل ششم: «شعره»
فصل حاضر در بیان اشعارایشان است که در سه بخش عرضه شده است:
الف) شعر الشباب؛
ب) مقطوعات نادرة من أیّام العمارة؛
ج) شعر الموجّه (الواظیفی).
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما