loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مغالطات آماری: چگونه به وسیله آمار دروغ می گویند

ناشر سروش

نویسنده جوئل بست

مترجم سید رضا هاشمی پیکر

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 232

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب هم درباره آمارهای بد صحبت می کند؛ اینکه از کجا نشئت می گیرند و چرا از بین نمی روند. طنز مشهوری می گوید سه نوع دروغ وجود دارد: دروغ معمولی، دروغ شاخدار و آمار! در واقع، آمار تا حدی شهرت بد پیدا کرده است. بعضی از آمارها از اساس بد متولد می شوندیعنی از همان ابتدا هم چندان خوب نیستند، چون براساس حدس یا داده های مشکوک به وجود می آیند.بقیه آمارهای بد به دلیل جهش در آمار اولیه تولید می شوند؛ این آمارها پس از تحریف به صورت آمار بد در می آیند.

در هر دو صورت آمارهای بد بالقوه اهمیت زیادی دارند؛ چرا که این آمارها ممکن است برای برانگیختن ترس یا خشن عمومی استفاده شوند، یا نگرش ما را نسبت به جهان تحریف کنند، یا حتی مار ا در اتخاذ سیاست های ضعیفی در حل مشکلات اجتماعی وادارند. ما برای توصیف ماهیت جامعه پیچیده مان، به ویژه در بحث از مسائل اجتماعی، به آمار نیاز داریم و به آن متکی هستیم. بحث درباره مسائل اجتماعی معمولا پرسش هایی را برمی انگیزد که پاسخ بدان ها نیازمند آمار است. بعضی از آمارها واقعا بد هستند، اما بقیه هم بسیار خوب هستند، و ما به آمار خوب نیاز داریم تا به شکلی منطقی و عاقلانه درباره مسائل و معضلات اجتماعی اظهار نظر کنیم.

بنابراین راه حل این نیست که در مقابل آمار تسلیم شویم، بلکه برعکس، باید سعی کنیم در مواجهه با اعداد، داوران بهتریباشیم. چاره ای نداریم چز اینکه با نگاهی نقادانه با آمار برخورد کنیم. این کتاب به مخاطبان خود کمک می کند نحوه استفاده از آمارهای اجتماعی را درک کرده قضاوت بهتری در برخورد با آمار داشته باشند. فهمیدن مطالب این کتاب به دانش ریاضی پیچیده ای نیاز ندارد. هدف این است که یاد بگیریم چگونه آمارهای بد را شناسایی کنیم، تا نه تنها این آمارها را تکرار نکنیم، باور نیز نکنیم.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما