loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سلوک در کوچه: زندگی و کار مصطفی عبداللهی

ناشر سفیر اردهال

گردآورنده کتاب ناهید عبدالحسینی روزبهانی

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 226

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

این کتاب به همت همسر این هنرمند برجسته تئاتر و سینمای ایران ناهید عبدالحسینی روزبهانی گردآوری، تدوین و منتشر شده تا یاد و خاطره این هنرمند برجسته کشور برای همیشه زنده ماند و گذری بر تلاش بی وقفه بیش از ٤٠ سال مصطفی عبداللهی این چهره ماندگار فرهنگ و هنر بروجرد و پیشکسوت تئاتر کشور باشد.

کتاب «سلوک در کوچه » در سه فصل شامل مقالات (مجموعه ای ارزشمند از مقالات اساتید و صاحب نظران عرصه هنر در رابطه با هنرمند فقید مصطفی عبداللهی است ) – فصل دوم به مجموعه مطالب، مصاحبه ها و ... مصطفی عبداللهی منتشر شده در جراید و نشریات کثیر الانتشار کشور و فصل سوم به مجموعه اشعار سروده شده در رابطه با این هنرمند برجسته نگارش شده است .
کتاب «سلوک در کوچه » به اهتمام ناهید عبدالحسینی روزبهانی توسط انتشارات سفیر اردهال تهران به تازگی از چاپ خارج و در اختیار هنر دوستان قرار گرفته است .

یادآور می شود، مصطفی عبداللهی در سال ١٣٣٤ در شهر بروجرد به دنیا آمد. عبداللهی در کلاس ششم دبستان، برای اولین بار داستانریزعلی خواجوی و ریزش کوه را در دبستان بازی کرد. او با تأسیس گروه تئاتر «کوچه» در شهر به اجرای تئاتر پرداخت و پس از حضور در تئاتر تهران به عضویت گروه تئاتر «هنر» به سرپرستی قطب الدین صادقی درآمد.

وی در دبیرستان فعالیتش را با نمایش های «ماه بالا می آید»، «اسب سفید»، «یعقوب لیث»، «مقصر کیست» و … ادامه داد و در ١٥ سالگی (سال ١٣٤٩) با دوستانش گروه تئاتر «کوچه» را در بروجرد تاسیس کرد؛ علت انتخاب نام «کوچه» برای گروه نیز به علت نداشتن مکانی برای تمرین بود.
مصطفی عبدالهی بازیگر لرستانی و باسابقه تئاتر ایران بعدها که این گروه در تهران نمایشی را اجرا و علت انتخاب این نام را در مصاحبه ای اعلام می کند، از طرف وزارت فرهنگ و هنر وقت، سالنی در بروجرد به آن ها اختصاص می یابد.او طی چهار دهه فعالیت خود در عرصه بازیگری و کارگردانی تئاتر در آثار مختلف تئاتری به ایفای نقش پرداخت و نمایش های متعددی را هم در مقام کارگردان روی صحنه برد.

عبدالهی در سال ١٣٨٠ متوجه ابتلاء به بیماری سرطان شد، اما این بیمای خللی در فعالیت های او نداشت و نمایش هایی چون «شرق بوسه»، «کابوس سرخ»، «حکم»، «انبوهی از هیچ کس»، «جنگ در طبقه سوم»، «شربوسه»، «از پشت شیشه»، «حماسه چله نشین ها»، «مرگ تصادفی یک آنازشیست» و ده ها نمایش دیگر حاصل فعالیت او در زمینه ی تئاتر طی این سال ها است.

مصطفی عبدالهی بازیگر و کارگردان با سابقه تئاتر بعد از ۱۴ سال مبارزه بی وقفه با بیماری سرطان، در سن ۶۰ سالگی به مبارزه با بیماری سرطان پایان داد و در ساعت ۸ و ۲۰ دقیقه صبح پنج شنبه، ۳۱ اردیبهشت ماه، در بیمارستان پارسیان تهران چشم از جهان فروبست و دار فانی را وداع گفت.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما