loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

راهنمای کدگذاری برای پژوهشگران کیفی

ناشر شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

نویسنده جانی سالدنا

مترجم عبدالله گیویان

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 438

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب «راهنمای کدگذاری برای پژوهشگران کیفی» به طور اختصاصی بر کدها و کدگذاری و چگونگی ایفای نقش آنها در فرایندهای تحلیل یافته های کیفی تمرکز می کند.

این کتاب برای تازه واردان به عرصه پژوهش های کیفی، منظومه ای از روش های کدگذاری را به شکل عمومی عرضه می کند. تازه واردان می توانند دانش تکمیلی و بحث هاغی مفصل تر درباره این روش ها را در اکثر منابع ارجاع داده شده بیابند.

این کتاب در شش فصل و چهار ضمیمه در 438 صفحه روانه بازار کتاب شده است. در فصل های این کتاب مولف پس از تعریف «کُد» و انواع کد گذاری و روش های آن خواننده را با مزایا و معایب طبقه بندی کیفی روبرو می کند.

بر اساس آنچه که گیویان در بخشی از مقدمه کتاب آورده است، روش های کیفی با رویکردهای استقرایی هم بسته اند و مجال فرخنده ای برای فهم واقعیت های مقدی به موقعیت و بافتار مدار فراهم می کنند؛ برعکس، روش های کمی با ابتنا بر رویکرد قیاسی به مقصدی جز باز تولید تصورات سازمان یافته در قالب نظریه ها نمی رسند اگر در این گزاره معرفت شناختی تردید نداشته باشیم. که دانش های بشری و از جمله دانش های انسانی و اجتماعی امور گفتمانی و مقید به ارزش هاست، آن گاه می توانیم به شأن شایسته روش های کیفی در تولید و تدارک دانش های بومی انسانی و اجتماعی اذعان کنیم. آرمان شکل دهی به دانش های ایرانی ـ اسلامی انسانی و اجتماعی از این مجراست که مشروعیت و الزام پیدا می کند.

ترجمه متون روش شناسی و نه متون نظری به گمان مترجم، از نیازهای ضروری برای اجتماعات علمی در کشور است. چالش های روش شناختی با ارجاع به نمونه های پژوهشی در آن سوی مرزها به نقطة جالب توجهی رسیده است. از این عرصه پرتنازع می توان گهرهای سفته ای را شکار کرد. ناشناخته بودن روش های کیفی پژوهش، مندرس شدن روش های مستعمل و تکراری، و طبعاً دسترسی نداشتن به نمونه های بومیِ خود زمینه ای برای مهجور ماندگی مکرر این روش هاست. به یاد داشته باشیم که تعدیل و تکامل روش های کیفی از خلال نقد و بررسی کارایی های عملی آنها و از این رو کاربستشان رخ می دهد؛ بنابراین، لازم است با ترجمه و نشر آثار روش شناختی، ضعف و فتور روش های به ناروا رایج شده و آشکار و این فناوری ها را به اموری آشنا تبدیل کرد و با نقد امکان کاربست و نتایج آن ها به اصلاح و بومی سازی آن ها همت گماشت.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما