زندگینامه علمی دانشمندان اسلامی - جلد دوم

ابراهیم بن سنان - یعقوب بن طارق

5 (1)
موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

«زندگینامه علمی دانشمندان اسلامی» بیان شرح احوال، آثار و آرای علمی 126 نفر از دانشمندان اسلامی است که در ریاضیات و علوم وابسته به آن مانند نجوم، نورشناسی، موسیقی و علم الحیل و علوم طبیعی مانند فیزیک، شیمی، کیمیا، طب و زیست شناسی کار کرده اند.

همچنین احوال برخی از جغرافی دانان، تاریخ نویسان و بعضی از فلاسفه نیز بیشتر از باب حکمت ایشان، در این مجموعه آمده است. می توان گفت که زندگی و کار مهمترین دانشمندان اسلامی در این مجموعه بررسی شده و برخی مقالات آن از لحاظ تفصیل و عمق و وسعت دامنۀ تحقیق، بی نظیر یا کم نظیرند.

دانشمندان اسلامی که احوالشان در این مجموعه آمده همه اسلامی اند. بی آنکه همه مسلمان باشند و همه – از ایرانی و عرب و مغربی و مسلمان و یهودی و مسیحی- در سایه درخت پربار تمدن اسلامی زیسته و کار کرده اند.

کتاب حاضر، مجلد دوم اثری است که مجلد اول آن در سال 1365 ش به سرپرستی دکتر حسین معصومی همدانی از سوی انتشارات علمی و فرهنگی در 443 صفحه منتشر شد، شامل زندگینامۀ 65 تن از دانشمندان دوره اسلامی.

اینک کتاب حاضر ترجمه مقاله های مربوط به زندگینامه های دانشمندان دورۀ اسلامی است که در مجلد اول کتاب نیامده است، همراه با ترجمۀ مقاله های تازه ای که در این تکمله منتشر شده است.

مترجمان این مقاله ها، با چند استثنا، همه از دانش آموختگان تاریخ علم و غالبا جوانانی با آینده علمی درخشانند. سطح و محتوای مقاله ها همه یکسان نیست و در مورد تعدادی از دانشمندان خود ایرانیان پژوهش های ارزندۀ تازه ای انجام داده اند که در کتاب شناسی پایان هر مقاله آمده است.
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
عنوان