loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تاریخ خرد ایونی

ناشر شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

نویسنده شروین وکیلی

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 696

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

نویسنده کتاب، این نوع تاریخ نگاری بر فلسفه را ، قوم گرایانه و تنگ نظرانه می­ داند و دلیل های خود را شرح می­ دهد و به نقد و واسازی این پیش داشت می­ پردازد.

به علاوه کتاب تاریخ خرد ایونی، خاستگاه های ایرانی اندیشۀ فلسفی و مسیرهای ورود و وامگیری آن را در سپهر فرهنگ یونانی با دقت نشان می­دهد و تاکید می­کند اندیشۀ فلسفی از ایران نخستی به استان ایونیۀ هخامنشی نشت کرده و بعد از آنجا به سایر سرزمین های یونانی نشین منتقل شده است. در کتاب چارچوب تاریخی مسیرهای این وامگیری به دقت نشان داده شده و نیز با تحلیل متن های به جا مانده از آن دوران تاثیرپذیری اندیشمندان از هم شرح داده شده است.

بحث مهم کتاب آن است که اندیشمندان یونانی چگونه خرد ایرانی را در زمینه اجتماعی خویش بومی کردند و به خصوص کسانی مانند پوتاگوراس و سقراط چطور با آن درآویختند و در ضمن وامگیری استخوان بندی های مفهومی اش، چطور به مخالفت با آن برخاستند.

در دوران هخامنشی ، جنبش فرهنگی و توسعۀ علمی خیره کننده و چشمگیری در سراسر قلمروی شاهنشاهی بروز یافت که پیامد آن آرامش سیاسی و روابط فرهنگ های قومی از مجرای توسعه بازرگانی بود.

نویسنده معتقد است که اصولا کلمۀ یونان در پارسی و عربی و زبان های شرقی دیگر شکلی تحریف شده از نام همین استان هخامنشی است که در پارسی باستان «ایونیَه» خوانده می شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما