loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بررسی تاریخی قصص قرآن (دوره چهار جلدی)

3 (2)
چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب حاضر یکی از استوار ترین و گسترده ترین پژوهش هایی است که درباره رویداد های تاریخی قرآن کریم انجام گرفته است.دکتر محمد بیومی مهران، استاد بر جسته تاریخ دانشگاه اسکندریه، با کوشش و کاوش بسیار پر دامنه، علاوه بر قرآن، کتاب های پر شمار تفسیر، حدیث، تاریخ اسلام و عرب، پژوهش های فرنگیانی که بیشتر بر سنگ نوشته ها و کتیبه های کهن استوارند، و نیز نوشته های یونانی و رومی و همچنین تورات و انجیل را کاویده است.

در این تحقیق، رویدادهای تاریخی قرآن، یا قصص قرآن از منظر تاریخی بررسی شده است. از ویژگی های این کتاب سنجش ها و مقایسه هایی است که میان قرآن و آنچه در تورات و انجیل آمده، صورت گرفته است. نویسنده رویدادهای تاریخی قرآن را از دیدگاه جغرافیایی بخش بندی کرده و رویدادهای هر منطقه جغرافیایی را در جلدی آورده است. رویدادهای قرآنی مربوط به جزیره العرب در جلد نخست این کتاب بررسی شده است. در آغاز کتاب، اطلاعاتی درباره تدوین قرآن کریم، گردآوری و تدوین احادیث، و تفسیرهای قرآن ذکر گردیده است.

جلد اول این مجموعه، تنها از رویدادهایی سخن می گوید که در قرآن از آن ها یاد شده و دیار عرب نخستین صحنه و منطقه رخداد آن ها بوده است. از این جاست که این بخش درباره حضرت ابراهیم (ع) و کعبه سخن می گوید و سپس درباره عادی ها (قوم هود)، ثمودی ها (قوم صالح) و مدیانیان (قوم شعیب). نیز درباره رویدادهایی که در تاریخ عرب پیش از اسلام بازتابی گسترده داشته است، رویدادهایی چون سیل عرم، داستان اصحاب اخدود و سرانجام داستان اصحاب فیل و...

جلد دوم از مباحث این کتاب به بررسی تاریخی پیامبری در سرزمین کنانه (مصر) اختصاص دارد. در این بخش ابتدا دیباچه ای درباره پیامبری و پیامبران آورده شده سپس به تفصیل درباره حضرت یوسف و حضرت موسی و وقایع تاریخ زندگی آنان سخن رفته است. ضمن آن که تاریخ بنی اسرائیل در مصر بازگو شده است.

جلد سوم این کتاب از مجموعه "بررسی تاریخی قصص قرآن"، علاوه بر بررسی تاریخ پیامبری، پیامبران سرزمین شام، همراه با وقایع و حوادث عصر، معرفی شده اند. این جلد از کتاب به زندگی و احوال داوود، سلیمان، ایوب، الیاس، الیسع، زکریا اختصاص دارد. مباحث کتاب با یادی از سیره حضرت مسیح (ع) به پایان می رسد.

در جلد چهارم این مجموعه رویدادهای تاریخی پیامبران در سرزمین شام، بررسی شده است. در فصل نخست با استناد به قرآن و تورات، نیز با در نظر داشتن آثار برجای مانده از سرزمین "رافدین" از سیره حضرت نوح و داستان مشهور طوفان سخن به میان آمده است. فصل دوم به بررسی احوال حضرت ابراهیم در عراق اختصاص دارد. در فصل سوم نیز وقایع مربوط به حضرت یونس و سیره وی بازگو شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما