loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

رخصت مرشد: خراسان

مجموعه قصه های پهلوانی 10

ناشر کتاب نیستان

نویسنده خسرو آقایاری

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 380

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 56934 10003022
32,000 30,400 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

آئین پهلوانی و منش های آن از دیرباز در خطه خراسان زبانزد خاص و عام بوده است و بسیاری پهلوانان و عیاران ایرانی که در طول تاریخ نیز برای خود نامی به یادگار گذاشته اند در این خطه پروش یافته و نام و سامانی به هم رسانده اند.

زندگی، منش و روش زیستی این پهلوانان نیز از دیرباز در قالب قصه ها و حکایت های متنوع نقل شده است و سینه به سینه به عنوان یک خاطره و یادکردی از گذشته در میان مردم چرخیده و به نیکی یاد شده است.

خسرو آقایاری در دهمین مجلد از مجموعه قصه های پهلوانی با عنوان «رخصت مرشد ۱۰. خراسان» به سراغ پهلوانان افسانه ای و نامدار این خطه رفته است و داستان هایی از زندگی و زیست آنها را از زبان بازماندگان و پهلوانان امروز این خطه روایت کرده است.

آقایاری در این کتاب شرحی از زندگی پهلوانانی چون عبدالرزاق بیهقی، اکبر خراسانی، پهلوان غریب، پهلوان مفرد قلندر، محمد مالانی، درویش اکبر طلبه، کلب رضا فخار، عبدالحسین مقدم و فریدون قفل ساز را مورد توجه قرار داده است و داستان هایی از آنها را به زبان حکایت و روایت داستانی آورده است.

این کتاب با نثری ساده و روان و امروزی و به دور از سختی های زبانی که مختص متون تاریخی است روایت هایی داستانی از پهلوانان خراسان و در واقع تاریخ پهلوانی در این دوره را بازگو کرده است که خط به خط آن جدای از جذابیت داستانی آکنده از دانسته های تاریخی است که نمادی است از اطلاع و دانش و پژوهش نویسنده.

آقایاری نخستین بخش از کتاب خود را با روایت حکایتی از دوران حکومت مغولان و سلطان ابوسعید در ایران آغاز می کند و داستانی از تدبیر وزاری ایرانی سلطان ابوسعید برای توسعه آئین پهلوانی و زورخانه ای به منظور بازپس گیری سلطنت ایران از مغولان را روایت می کند و در خلال همین روایت مخاطب با دلیل و پیشینه توسعه زورخانه ها در این خطه، شکل گیری و ساخت برخی از ادوات ورزش باستانی در ایران و نیز روایتی از شکل گیری مسابقات کشتی پهلوانی در ایران آشنا می شود.

در بخش دیگری از این کتاب نیز شرحی زندگی پهلوان نامدار ایرانی «اکبر خراسانی» از زبان فرزندش و در قالب یک روایت داستانی نقل شده است.

آقایاری برای شرح زندگی پهلوانان خراسان در کتاب خود، یک موقعیت ویژه داستانی را برای آنها خلق می کند و در دل آن ماجرای زندگی آن پهلوان را روایت می کند.

از نکات قابل توجه این کتاب باید به این نکته نیز اشاره کرد که بسیاری از اوراد و اذکار و منش ها و روش های اجرای کشتی پهلوانی و ورزش پهلوانی را در قالب داستان بازگویی می کند و به همین اعتبار این مجموعه را نه تنها بازخوانی زندگی و زیست پهلوانان ایرانی که می توان روایتی مستند از شکل گیری روش و منش ورزش پهلوانی در ایران نیز دانست.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما