loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

رخصت مرشد: طهرون

مجموعه قصه های پهلوانی 11

ناشر کتاب نیستان

نویسنده خسرو آقایاری

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 396

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 56936 10003022
33,000 31,400 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

مجموعه رخصت مرشد شامل قصه های برگرفته از آئین و زندگی و مسلک پهلوانان ایرانی به تفکیک استان محل زیست آنها در یک سال گذشته به کوشش خسرو آقایاری از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است. در مجلد یازدهم از این مجموعه با عنوان «رخصت مرشد 11. طهرون» آقایاری برای نقل قصه خود به سراغ پهلوانان نامی شهر تهران رفته است و از دل تاریخ نگاری ها و مستند نگاری ها و بیان شفاهی بازماندگان آنها به روایت داستان هایی از آنها پرداخته است.

آقایاری قصه های خود را در این مجموعه بر پایه پژوهش و تحقیق کتابخانه ای و نیز انجام برخی مصاحبه ها با بازماندگان این پهلوانان و نیز افرادی که خاطره و یادی از آنها دارند ترتیب داده است؛ اما در شکل و شیوه روایت سعی کرده با اتخاذ یک روایت داستانی یافته های خود را در قالب داستانی بلند به دست مخاطب برساند و او را در قالب یک روایت حماسی با زندگی آنها آشنا کند.

نکته قابل توجه در زندگی و روایت این کتاب نیز حفظ همین ویژگی حماسی در روایت است. در کنار این مساله ویژگی ظلم ستیزی و مقابله با ستم و استعمارگری در ظاهر و باطن جامعه از مهمترین ویژگی ها و وجه مشترک تمامی پهوانان این کتاب و تمامی این مجموعه است که آقایاری این شاخص را در تمامی بخش های کتاب جدی گرفته و مورد توجه ویژه قرار داده است.

در این مجموعه، نویسنده به شرح زندگی پهلوانانی از جمله مصطفی طوسی، اسماعیل قربانی، مهدی کریمی مشهور به مهدی قصاب، احمد آقا سیگاری، حبیب الله بلور و اصغر نجار بروجردی پرداخته است، پهوانانی که نام هر یک از آنها در تارک تاریخ اجتماعی و سیاسی تهران حک شده است و در عین حال زنگار زمان مانع از یادکرد آنها در میان بسیاری از متون و روایت های تاریخی نشده است. در دل این قصه هاست که بسیاری از روش ها و منش های پهلوانی در میان جامعه تهران در سال های دهه چهل و پنجاه نیز روایت شده است.

در یکی از فرازهای این کتاب نیز به زندگی حبیب الله بلور پرداخته شده است. پهلوانی که از او با عنوان یکی از مشهورترین پهلوانان تهران و مربی و استاد پهلوان غلامرضا تختی یاد می شود و در بسیاری از میادین بین المللی کشتی برای ایران افتخار آفرینی کرده.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما