loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جامعه علویان ترکیه

ناشر موسسه مطالعات اندیشه سازان نور

نویسنده شعیب بهمن

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 175

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

کتاب جامعه علویان ترکیه از ۱۰ فصل تشکیل شده است:

در فصل اول به علوی و علوی گرایی در طول تاریخ پرداخته شده و از یک سو مفهوم قزلباش، بکتاشی و علوی و از سوی دیگر جمعیت، نژاد و پراکندگی جغرافیایی علویان مورد بررسی قرار گرفته اند.

فصل دوم به مبانی اعتقادی و اصول مذهبی علویان اختصاص یافته است. در این فصل، باورها، آموزه ها و اصول عقاید مذهبی علویان مورد بررسی قرار گرفته اند. همچنین در این فصل به تفاوت ها و شباهت های علوی گری با تشیع و تسنن اشاره شده است.

در فصل سوم، مراسم و مناسک مذهبی علویان همچون جم و مصاحبت و همچنین جایگاه تصوف و درگاه های آن نزد علوی ها مورد بررسی قرار گرفته اند.

در فصل چهارم که به تاریخ تحولات اجتماعی و سیاسی علویان ترکیه اختصاص یافته، ریشه های علوی گری و پیدایش آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در این فصل، قیام عصیان بابایی ها و ابدالان روم به عنوان مبدأ پیدایش علوی گری در ترکیه امروزی مورد توجه قرار گرفته اند. همچنین در این فصل به تأثیر صفویان بر علویان و سرکوب و اعمال فشار عثمانی ها نیز اشاره شده است.

فصل پنجم به شکل گیری ترکیه نوین و پیامدهای آن برای علویان پرداخته است. در این فصل، نخست سیر تحول تاریخی علوی گری در ترکیه نوین مورد بررسی قرار گرفته و سپس به تأثیر تحولات نوین بر علویان در قالب سکولاریسم، شهرنشینی، دگرگونی هویتی و نوسازی علوی پرداخته شده است.

در فصل ششم، عوامل احیای علوی گرایی مورد بررسی قرار گرفته اند. در این فصل، مسایلی همچون مهاجرت به شهرها و افزایش شهرنشینی، ظهور بنیادگرایی مذهبی در ترکیه، مسئله کُردها، شکل گیری فضای باز سیاسی در ترکیه و انتشار مانیفست علوی به عنوان عوامل داخلی تجدید حیات علوی گرایی در نظر گرفته شده اند. همچنین در بخش عوامل خارجی نیز به اضمحلال ایدئولوژی چپ، وقوع انقلاب اسلامی ایران، تمایل دولت ترکیه جهت عضویت در اتحادیه اروپا و بحران سوریه اشاره شده است.

فصل هفتم به فعالیت های سیاسی و اجتماعی علویان می پردازد. در این فصل، ابتدا به موج های مشارکت اجتماعی ـ سیاسی علوی ها اشاره شده و سپس مسئله تحزب در بین علوی ها مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل هشتم به جریان شناسی اجتماعی و انجمن های علوی اختصاص یافته است. در این فصل، جریان های اجتماعی و سیاسی علویان ترکیه از یکدیگر متمایز شده اند و مهمترین انجمن های علوی مورد بررسی قرار گرفته اند.

فصل نهم در دو بخش به رابطه علویان با دولت و حزب عدالت و توسعه می پردازد. در بخش اول، سیاست سنتی و ایدئولوژی رسمی دولت های مختلف ترکیه نسبت به علویان مورد بررسی قرار گرفته و در بخش دوم، به رویکرد حزب عدالت و توسعه به مسئله علوی در این کشور پرداخته شده است.

فصل دهم، آسیب ها و چالش های علویان ترکیه را مورد بررسی قرار داده است. در این فصل، نخست به آسیب شناسی علویان از ابعاد مختلف پرداخته شده و سپس چالش ها و موانع سازش علویان با دولت ترکیه مورد بررسی قرار گرفته اند

«جامعه علویان ترکیه» با جمع بندی و نتیجه گیری از مباحث ارایه شده در خصوص جامعه علویان ترکیه و همچنین ذکر نکاتی درباره چشم انداز آن پایان می پذیرد.

به رغم تلاش های دولت اردوغان برای ایجاد گشایش دموکراتیک و ارائه طرح گشایش علوی، عملاً تحول چندان جدی و مهمی در این حوزه صورت نگرفته و مطالبات علوی ها به قوت خود باقی مانده اند. این در حالی است که در میان علویان نیز یکپارچگی و وحدت برای طرح خواسته هایشان وجود ندارد. در واقع تنوع و چندگانگی علویان یکی از مسائل مهم در جامعه ترکیه محسوب می شود. این امر ضرورت جریان شناسی اجتماعی و سیاسی علویان را افزایش می دهد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما