loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

معجم الاحادیث المعتبره (دوره هشت جلدی)

4 (2)

ناشر ادیان

نویسنده محمد آصف محسنی

سال نشر : 1401

تعداد صفحات : 4272

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 57154 10003022
2,000,000 1,900,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

«معجم الاحادیث المعتبره» کتابی است که همه روایات معتبر شیعه را در 8 جلد شامل 11هزار و 523 حدیث گرد آورده است. این کار سترگ که نخستین پالایش کامل روایات شیعه به لحاظ سندی به شمار می آید، پدیده ای منحصر به فرد است که جوایز کتاب فصل، کتاب سال حوزه و کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را از آن خود ساخته است. آن چه می خوانید حاصل گفت وگو با آیت الله محمدآصف محسنی مولف کتاب است که در کابل زندگی می کند.

کتابی که تحولی چشمگیر و اثرگذار در پالایش روایات شیعه به شمار می رود، امسال و سال گذشته خوش درخشید. معجم الاحادیث المعتبره نوشته آیت الله محمدآصف محسنی از علمای مشهور و مبارز افغانستان، جوایز برگزیده کتاب فصل، کتاب سال حوزه و کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در حوزه دین، بخش حدیث را از آن خود کرد.

این کتاب در هشت جلد منتشر شده است. مؤلف در این دانشنامه، کل احادیثی را در منابع شیعی گردآوری و تدوین کرده که از نظر سند معتبر قلمداد می شوند. این ویژگی باعث شده که این دانشنامه در میان منابع حدیثی شیعه، پدیده ای منحصر به فرد باشد؛ کاری که تحقق آن، آرزوی دیرین محققان و نواندیشان شیعه بود. این کتاب از سه منظر دارای اهمیت است؛ نخست این که حدیث در اسلام، از منابع مهم معارف دینی است.

دوم، اعتبار احادیثی که در معارف اسلامی مورد استناد و استدلال قرار می گیرند منوط به اعتبار سند آنهاست و سوم، احراز اعتبار اسناد احادیث نیازمند تبحر در علوم حدیث و علم رجال است.

مؤلف در این اثر، صحت متن را معیار سنجش صحت صدور حدیث قرار نداده و احادیث متعارض یا مخالف مشهور را نیز در کتاب خود گرد آورده است. بنابراین، این کتاب که انتخاب احادیث آن بر اساس حجیت و اعتبار مصادر و اسناد آنهاست، برای محققان علوم مختلف اسلامی از جمله کلام، تفسیر، فقه، اخلاق و تاریخ مفید خواهد بود.

این مجموعه شامل 71 کتاب در هشت جلد است. مؤلف در انتخاب احادیث این مجموعه، افزون بر اعتبار حجیت اسناد، به اعتبار منابع هم توجه داشته و از ذکر برخی احادیث معتبر که در صحت منابعشان یا انتساب آنها به مؤلفشان تردید داشته، پرهیز کرده است. اگر گاهی نیز حدیثی از این دست آورده، آن را بدون شماره مسلسل ــ که علامت سند است ــ ذکر کرده است. گرچه قصد مؤلف در این کتاب نگارش تعلیقه یا شرح و توضیح مفاد احادیث نبوده، گاهی بنا بر برخی ملاحظات، تعلیقه هایی بر احادیث نگاشته است.

احادیث این مجموعه دو شماره دارد؛ یکی شماره مسلسل و دیگری شماره احادیث ابواب. در برخی موارد که برای حدیثی به جای شماره مسلسل، عدد صفر گذاشته شده، یا آن حدیث تکراری است یا اعتبار سند آن محل تردید است. عدد احادیث شماره گذاری شده نشان می دهد که شمار احادیث معتبر شیعه از دیدگاه این کتاب فراتر از 11 هزار و 523 نمی رود.

ترتیب ابواب این کتاب مانند سایر کتاب های حدیثی است، اما ترتیب کتب تا حدی تغییر یافته و از سیاق سنتی سایر منابع پیروی نشده است. برای نمونه، کتاب الرواة (رجال)، کتاب الحکومة و کتاب اصول الفقه را می توان نام برد که این عناوین در سایر منابع دیده نمی شوند.

در این مجموعه همه اسناد معتبر احادیثی که چند سند معتبر دارند، ارائه شده و اگر گاهی حدیثی با سند ضعیف از منبعی نقل شده، سندی معتبر از منبعی دیگر برای آن آورده شده است. در ضمن، از نقل احادیث مربوط به عبد و أمة (غلام و کنیز) به سبب از بین رفتن زمینه های فرهنگی آن اجتناب شده است.
  • زبان کتاب
    عربی
  • سال نشر
    1401
  • چاپ جاری
    3
  • تاریخ اولین چاپ
    1392
  • شمارگان
    1000
  • نوع جلد
    جلد سخت
  • قطع
    وزیری
  • تعداد صفحات
    4272
  • ناشر
  • نویسنده
  • وزن
    5932
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    یکشنبه 22 مرداد 1396
  • تاریخ ویرایش اطلاعات
    چهارشنبه 18 مرداد 1402
  • شناسه
    57154
  • دسته بندی :
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما