loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اسرار الصلوه: مجموعه ای نفیس در آداب نماز و عبادات و تخلق به اخلاق اسلامی و رمز و راز بندگی و رسیدن به لقاء الله

ناشر پیام آزادی

نویسنده جواد ملکی تبریزی

مترجم رضا رجب زاده

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 452

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

در هر باب یا فصلی از کتاب ضمن بیان واجبات ، مستحبات و مقدمات نماز اسرار مربوط به آن بیان شده و لزوم دقت در آنها مورد تاکید قرار گرفته است.

در ابتدا به بیان اسرار طهارت به عنوان مقدمه ای از مقدمات نماز پرداخته شده و آداب ظاهری مربوط به کسب طهارت قبل از نماز و اسرار باطنی آن بیان گردیده است. نگارنده مخاطبان خود را به تفکر در آداب تخلی و عبرت گرفتن از آن دعوت می کند و معتقد است که هر عملی که از انسان سر می زند از آن اثری در قلب ایجاد می شود که او را به خداوند نزدیک و یا از او دور می نماید.
در همین زمینه نویسنده به آثار سوء اعمال و گناهان اشاره کرده و شدت قبح عصیان نسبت به خداوند را بیان می کند و به بررسی لزوم توبه از گناه و انواع عذاب گناه کاران در آیات و روایات می پردازد.

در ادامه به بیان آداب ظاهری وضو پرداخته و اسرار مربوط به اجزای وضو مانند شستن دست ها و صورت و مسح پاها و سر اشاره نموده و لزوم طهارت ظاهری و قلبی را قبل از شروع نماز و کسب طهارت باطن به وسیله توبه را گوش زد می نماید و وضو و کسب طهارت را در وضو به عنوان سمبلی برای تنبه به این مسئله دانسته است. بیان مراتب توبه ، مهلت دادن خداوند به بندگان برای بازگشت به سوی حق، گناهان کبیره و آثار آن، اسباب توبه و داستان هایی درباره توبه از دیگر مباحث مربوط به اسرار وضو است که نگارنده از منظری روایی به آنها اشاره کرده است. در قسمت بعدی نگارنده به حکمت و اسرار غسل اشاره کرده و عبرت گرفتن از غسل و اسرار باطنی آن را بیان می کند.

اسرار و حکمت تیمم ، گرفتن ناخن ها، ازاله موهای زاید از بدن ، عطر زدن قبل از نماز، لباس آراسته پوشیدن برای نماز، اهمیت دادن به اوقات نماز و اسرار آن، آداب روزهای عید و مستحبات آن، فضیلت روز جمعه اهمیت دادن به اوقات مقدس و شریف مانند روز جمعه، ایام مصیبت امام حسین علیه السّلام ، اعیاد اسلامی به ویژه روز عید غدیر ، بیان وقت های نماز، اهمیت دادن به نمازهای نافله و اسرار و آثار معنوی نوافل اهمیت دادن به مسجد و حضور در آن برای اقامه جماعت، اهمیت حضور قلب در نماز و خوف و رجای الهی در آن، حالت خشوع در نماز و اهمیت باطنی آن، مراتب خوف و رجای الهی و معنای حسن ظن به خدا از دیگر اسرار نماز است که نگارنده به وسیله آیات و روایات به شرح آنها می پردازد.

وی هم چنین اجزای نماز مانند قیام، تکبیره الاحرام ، گفتن اذان و اقامه ، استعاذه، بسمله (شرح مفصل معنای آن)، قرائت سوره حمد و شرح و تفسیر این سوره و حقیقت عبودیت که در آن نهفته است اشاره نموده و اسرار باطنی هر یک از آنها را بیان می نماید.
در ادامه به شرح و تفسیر عرفانی سوره توحید در نماز پرداخته و اسراری از رکوع ، سجود ، تشهد و سلام را بیان کرده و نسبت بین نماز و معراج و اهمیت تهجد در شب و پرداختن به نماز شب را نیز بررسی می کند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما