loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کابینه دوم میرحسین موسوی

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده علی بیژه فر

سال نشر : 1388

تعداد صفحات : 204

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

نام مهندس میرحسین موسوی با هشت سال تاریخ جمهوری اسلامی پیوند خورده است؛ هشت سالی که بی تردید از سخت ترین و دشوارترین سال های پس از انقلاب برای حاکمیت جمهوری اسلامی و نیز برای جامعه ی ایران بود. در این هشت سال، جنگی سخت با کشور عراق که به دنبال تجاوز این کشور به خاک ایران آغاز گشته بود، مصائب، مشکلات و سختی های فراوانی برای کشور ایجاد نمود. مهندس میرحسین موسوی در شرایط سخت جنگ مسئولیت کابینه را پذیرفت و امر دولت داری را آغاز کرد و این دولت داری را برای هشت سال ادامه داد. این پژوهش که دولت داری میرحسین موسوی و کابینه ی دوم او را هدف پیگیری و جستجوی خود قرار داده، بر آن است با اتکا بر منابع و مآخذ موجود اعم از کتب، مقالات و نشریات به بازسازی نسبی این گذشته ی نه چندان دور سال های دهه 1360 بپردازد.

اطلاق واژه ی نسبی به این بازسازی تاریخی از آن لحاظ است که هنوز بسیاری از منابع و اسناد این مقطع تاریخ انقلاب در دسترس نیستند، خاطرات تمامی کسانی که در آن سال ها حضور داشته اند، در اختیار نیست و حتی شخص نخست وزیر مطلب قابل توجهی از آن ایام ارائه نکرده است که این به دشواری کار پژوهشگر می افزاید. بنابراین آنچه در این پژوهش بیشتر مورد استناد بوده، خاطرات کسانی است که منتشر شده است یا پاره ای از تحقیقات و پژوهش ها که در داخل یا خارج از کشور صورت گرفته اند و مهم تر از اینها روزنامه ها و نشریات آن هنگام است.

بر این اساس این پژوهش در هفت فصل تنظیم شده، فصل اول به کابینه ی اول میرحسین موسوی می پردازد، فصل دوم چگونگی انتخاب مجدد میرحسین موسوی به نخست وزیر ی و تشکیل کابینه ی دوم او را به بحث می نشیند، فصل سوم عملکرد اقتصادی دولت، فصل چهارم سیاست فرهنگی، فصل پنجم سیاست خارجی، فصل ششم جنگ و کابینه ی دوم و فصل هفتم روابط دولت با نهادها و نیروهای درونی نظام را بررسی کرده است. در پایان نتیجه گیری پژوهش ارائه شده است. بی گمان این اثر گامی کوچک در راستای بازنمایی این مقطع از تاریخ بعد از انقلاب اسلامی می باشد و مرکز اسناد انقلاب اسلامی امیدوار است که با انتشار آن ضمن ثبت تاریخ انقلاب، به علاقه مندان مطالعات انقلاب اسلامی کمک نماید.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما