loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ایستگاه اتوبوس!: چگونه یک گروه را مدیریت کنیم؟

فعالان فرهنگی؛ دفتر دوازدهم

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 57556 10003022
20,000 18,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

در تعریف گروه باید آن را عبارت از دو یا چند فرد دانست که با یکدیگر در تعامل بوده و به هم وابسته اند، از یکدیگر آگاهی دارند و با تعامل اجتماعی بر یکدیگر تأثیر می گذارند. افراد گروه های کاری غالباً برای نیل به یک هدف مشترک تلاش می کنند. دو پلیس در یک ماشین گشت، یک گروه محسوب می شوند، اما تعدادی از مسافرین در یک هواپیما یک گروه محسوب نمی شوند؛ چون شرایط آنها با تعریف ارائه شده همخوانی ندارد. گروه ها عناصر تشکیل دهنده سازمان هستند.

باید اشاره داشت که تفاوت زیادی میان اصطلاحات گروه، تیم، کمیته و مفاهیم مشابه وجود دارد؛ به عنوان نمونه همه تیم ها گروه هستند، اما همه گروه ها الزاماً تیم نیستند. در تیم ها مهارت های اعضاء مکمل یکدیگر است. همچنین رهبر تیم، نقش های رهبری را تقسیم می کند در حالی که نقش رهبری در گروه کاملاً برجسته است و ما تقسیم رهبری به گونه ای که در تیم ها می بینیم را در اینجا مشاهده نمی کنیم. کمیته نیز، گروهی از کارکنان بخش های متفاوت یا مشابه سازمان هستند که تنها به منظور ارائه راهکارها گرد هم آمده اند تا مسأله ای خاص را بررسی کنند و راهکارهای لازم را به مدیریت ارایه دهند. این کمیته ها دائمی هستند. «کمیته ویژه» نیز به منظور بررسی و حلّ و فصل مسائل ناگهانی تشکیل می شود و موقتی هستند. اما آنچه که در این کتاب به آن توجه می شود نحوه تعامل افراد در قالب گروه است نه توجه به تفاوت اصطلاحات یادشده!

با وجود تمام مزایایی که کار در گروه دارد، اما به خوبی می دانید که کار در گروه با مشکلاتی روبرو خواهد بود: وجود اعضا با تفاوت های فردی و نامتجانس، انگیزه های متفاوت، سطوح دانش و تخصص های گوناگون و... از جمله مواردی هستند که می توانند گروه را با مشکلات و کار در آن را با کندی روبه رو کنند. در نتیجه، حضور در گروه و کار با آن مستلزم برخورداری از مهارت هایی است که بتوان بر اساس آنها از تعارض های درون گروه دور ماند و کارها را مدیریت کرد. در این میان، مدیریت گروه به دلیل نقش حساسی که دارد، باید با برخی مهارت ها به منظور اداره گروه آشنا باشد. اگرچه برخورداری تام و تمام از این قبیل مهارت ها مستلزم شرکت در کارگاه هایی است که بدین منظور تشکیل می شوند، اما با این همه ما در این کتاب تلاش کرده ایم تا به صورت مختصر برخی از مهم ترین موارد برای اداره مطلوب یک گروه را برای فعالان فرهنگی ارائه دهیم. امید است این گام های هر چند کوچک، نقش مؤثری در پیشبرد اهداف گروه هایی که در یک سازمان تشکیل می شوند ایجاد نماید.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما