loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شوخی های جحا

ناشر سروش

نویسنده خسرو کی منش

تصویرگر مجید کاظمی

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 64

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

بیش از هزار سال است که افراد زیادی از جُحا نام برده اند. بعضی او را احمق می دانسته اند و بعضی ها می گفتند که او خودش را به حماقت زده است و با این کار می خواهد به مردم چیزهایی بیاموزد. مردم از زبان او حرف های شیرین و کمیاب نقل می کردند و بعد از او نیز برایش لطیفه و حکایت بسیاری ساخته اند. درباره نام او نظرهای زیادی وجود دارد اما از شواهد برمی آید که جُحا هم ریشه جاحی به معنی "ایستاده" و "زیرک در کار" است. او در ترکیه با نام خواجه نصرالدین، و در ایران با نام ملانصرالدین مشهور است. در مناطق دیگر با نام های جاهان، جیوکا، جیوفا، جورج، جوهه، جهیور و رحا معروف است. در هر حال، بسیاری از لطیفه هایی که این روزها می خوانیم و می شنویم لطیفه های جُحا بوده است.

مهم این است که ما هر شوخی را جدی بگیریم. لطیفه ها فقط برای خندیدن نیستند بلکه برای فکر کردن هم هستند. لطیفه ها می توانند خلاقیت های ما را رشد دهند و ضمن سرگرم کردن ما به منزله ابزاری ادبی در گفتارهای ما مورد استفاده قرار بگیرند. لطیفه های جُحا به زبان های مختلف دنیا ترجمه شده، و در کشور ما نیز به همت دکتر احمد مجاهد به فارسی برگردان شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما