loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سرمه سعادت 26: منشور اصلاحات اقتصادی انبیا علیهم السلام

آثار قرآنی

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

منشور اقتصاد انبیاء (علیهم السلام) با توجه به ضرورت و متقضایِ جامعه امروز، با تکیه بر آیات قرآن کریم و سیره عَملی و عِلمی برخی از پیامبران، طرحی نو از فرهنگ اقتصادی انبیاء (علیه السلام) را به تصویر کشیده است.

همچنین به مدل سازی سیره ی اقتصادی انبیاء به نَحو ارشادی و مذهبی، نه عِلمی و فلسفی پرداخته، تا راه و رَوشی اجرایی و الگویی را در تنظیم حیات مادی و روابط اقتصادی انسان ها بر مبنای اصول الهی معین کند و تنها به تعریف و تبیین الفاظ و معنا، بدون مصداق خارجی بَسنده نکند.

سیره تربیتی انبیا (علیهم السلام) در اصلاح اعتقادات و رفتار اقتصادی افراد و سیاست های حکومتی انبیا در اصلاح ارکان اقتصادی جوامع دو محور اصلی تالیف و تدوین این اثر است.

بخش نخست به سیاستگذاری و برنامه ­ریزی­ های ریشه­ ای و بنیادین پیامبرانی چون، حَضَرات آدم، نوح، ابراهیم، شعیب، موسی، عیسی (علیهم السلام) پرداخته و یادآور شده ایشان با توجه به شرایط زمانی و مکانی خاص خود، با اصلاح جهان­بینی، ایدئولوژی و بالابردن معرفت و شعور اجتماعی و بهره گیری از سرمایه های ملی و نیروهای انسانی و توجه ویژه به تولید و صنعت و عقل معاش و درایت اقتصادی، الگوی سالم اقتصادی و سبک زندگی ایده آل را طراحی نمودند و سپس به فقر زدایی و بالابردن بهره وری، اصلاح الگوی مصرف، جلوگیری از سوء استفاده های سرمایه داران و مبارزة پیگیر و مستمر با مفاسد اقتصادی و اصلاح رابطه کارگر و کارفرما پرداختند و اخلاق مداری در اقتصاد را جایگزین فعالیتهای بیمار اجتماعی و اقتصادی نمودند.

در محور دوم سیاست ها و نحوه عملکرد حَضَرات یوسف، سلیمان، داوود، ذوالقرنین (علیهم السلام) و پیامبر اسلام «صلی الله علیه و آله» بررسی شده است.

این بزرگواران با تشکیل حکومت­های دینی، اصلاح قوانین حکومتی، بهره گیری از علوم و فنون روز و کارآمد و تدوین برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت اقتصادی، آرمان های الهی را در جامعه محقق ساختند. خصوصیات و عملکرد یک مدیر موفق اقتصادی با استناد آیات قرآنی و راهکارهای دستیابی به یک اقتصاد حکومتی مستقل و پویا تَحت عنوان اقتصاد دفاعی و جهاد اقتصادی معرفی شده و چهارچوب اصلی اقتصاد دولتی به تصویر کشیده شده است.

در نهایت، اشاره شده است که مبلغان وحی و دستورات آسمانی با هدفمند نمودن اقتصاد و بالابردن نظام های ارزشی جامعه، چگونه فعالیت­ها و روش­های اقتصادیشان را به سمت جهانی و جاودانی شدن سوق دادند و عدالت، رفاه و آسایش را جایگزین فقر و ترس کردند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما