loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کارگران مشغول کارند: چگونه یک گزارش تهیه کنیم؟

فعالان فرهنگی - دفتر چهاردهم

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 57741 10003022
15,000 13,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

در بیان اهمیت گزارش کافی است به این نکته اشاره شود که شما در جایگاه یک گزارشگر می توانید تا حساسیت جامعه را نسبت به یک معضل افزایش داده و با انگشت گذاشتن روی هنجارها، به تقویت آنها در جامعه بپردازید و نابهنجاری ها را از جامعه دور کنید.

در ابتدا مناسب است با «گزارش» آشنا شویم و تعریفی ارائه دهیم. از گزارش، تعاریف متعددی شده است. گزارش، بیان توصیفی، تشریحی و تصویری یک رویداد، واقعه یا موضوع اجتماعی است و تعریف جامع تر و پذیرفتنی ترش آن است که «گزارش، تلفیق خبر و تحقیق است؛ به اضافه بازسازی هنرمندانه صحنه ها، موضوعات، حوادث و واقعیات مهم زندگی اجتماعی». در نتیجه همان گونه که ملاحظه می کنید، «گزارش» با «خبر» تفاوت دارد؛ چون تکنیکی است که از شگردهای داستانی (توصیف و فضاسازی) برای بیان رویدادهای عینی و موضوعات روز بهره می گیرد. گزارش توضیح، توصیف و تصویر سازی یک خبر است نه ذات آن خبر! استفاده از خبر به تنهایی با محدودیت هایی روبروست. شما نمی توانید برخی اتفاقات را با ارایه یک یا حتی چند خبر چنان که رخ داده اند، بیان کنید؛ بنابراین این تلقّی که اگر یک خبر کافی نیست، می توان از چندین خبر برای تشریح یک رویداد استفاده کنید، تا تمام ابعاد آن را پوشش دهید، باز هم ناکافی است.

در این شرایط، اگر شما خواننده و مخاطب خود را به متن ماجرا و رویداد وارد و او را با خود همراه کنید، چنین مخاطبی را مانند خود، شاهد صحنه ها می کنید و او هر آنچه شما می بینید، می شنوید، می بویید و احساس می کنید، می بیند، می شنود، می بوید و احساس می کند؛ در نتیجه، او بیشتر تأثیر خواهد پذیرفت و این اثر ماندگارتر خواهد شد. در واقع، گزارشگری، فرصت هایی را برای نوشتن با ذهن بازتر و همراه با تخیل و استفاده کامل از مهارت های روزنامه نگاری فراهم می آورد.

با تمام آنچه گفته شد، از ویژگی های ضروری برای یک گزارشگر، تسلط بر مبانی کار خبرنگاری و گردآوری اطلاعات و اخبار است. گزارشگر باید مهارت های مربوط به خبر نویسی را کسب کند و توانایی مصاحبه با مردم، مقامات رسمی و چهره های مشهور را داشته باشد. گزارشگری، کامل ترین کار حرفه روزنامه نگاری است و یک گزارشگر باید یک خبرنگار و مصاحبه گر ورزیده باشد؛ بنابراین پیش نیاز مهارت تهیه گزارش، دو مهارت «تهیه خبر» و «تهیه مصاحبه» است .

حرفه گزارشگری مستلزم رعایت برخی اصول و قواعد است که برای افرادی که قصد ورود به این حرفه را دارند، امری ضروری محسوب می شود. یک گزارشگر باید برخی ویژگی ها را داشته باشد که به او در راه رسیدن به اهدافش کمک کند. ما در این دفتر به طور مختصر به مهم ترین موارد، قواعد و اصول اشاره کرده ایم تا افراد بتوانند نقش مؤثری را در حیطه مأموریت های سازمانی و تشکیلاتی خود ایفا کنند. البته توجه داشته باشید که این مهارت ها فقط اصول کلی است، اما آنچه گزارش شما را متمایز می کند توجه به اصل ساختارشکنی و خلاقیت در محتوا و شکل گزارش است! پیشنهاد ما به شما این است که همه این مهارت ها را در سایه «اصل خلاقیت و ابتکار عمل» بکار بندید!
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما