loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سرمه سعادت 51: حجیت گفتار صحابه و تابعین در تفسیر

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

یکی از مباحث بسیار مهم که بین دو مذهب شیعه امامیه و اهل سنت مطرح بوده مساله حجیت و یا عدم حجیت قول تمام اصحاب رسول گرامی اسلام وتابعین ایشان است.
در مقدمه این اثر آمده است، از دیدگاه اهل سنت پیامبر یکی از مدارک در تفسیر، گفتار صحابه و تابعین است. گفتار صحابه در تفسیر شامل روایت تفسیری صحابه، اخبار حسی صحابه و آراء اجتهادی صحابه است. از آنجا که اهل سنت معتقد به عدالت صحابه هستند، اکثر علمای اهل سنت بر این نظر متفق اند که تمام گفتار صحابه از جمله روایات، اخبار و آراء اجتهادی صحابه را حجت می باشد. ولی اکثر دانشمندان شیعه بر این نظر هستند که دلیلی بر حجیت آراء اجتهادی صحابه وجود ندارد و در صورتی که علاوه بر موثق و عادل بودن صحابه، اجتهاد و قوت علمی مفسران صحابی ثابت باشد می توان به آراء آنها به عنوان نظر کارشناسی در تفسیر اکتفا کرد.
این اختلاف مبانی بین فریقین باعث شده که برخی از فرق مانند وهابیت موضع بسیار تند و شدیدی در مقابل علمای شیعه اتخاذ نمایند و به دروغ تبلیغ کنند که شیعیان تمام صحابه را کافر می دانند و به آنها طعن وارد نموده و ناسزا می گویند.
این کتاب شامل چهار فصل می باشد که فصل اول شامل کلیات، فصل دوم دیدگاه امامیه در حجت گفتار صحابه، فصل سوم دیدگاه اهل سنت در حجیت گفتار صحابه و فصل چهارم حجت گفتار تابعین و اهل بیت در تفسیر می باشد؛ که از موضوعات این فصل ها می توان به عصر صحابه و تابعین، آراء اجتهادی صحابه در تفسیر، ادله قرآنی و روایی و ... اشاره کرد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما