loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سرمه سعادت 60: شاخصه های نفاق از منظر قرآن کریم

آثار قرآنی

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب حاضر در هشت فصل به چاپ رسیده است.

عناوین فصول این کتاب عبارت اند از:«مفهوم شناسی»، «تاریخچه پیدایش نفاق»، «مراتب و اقسام نفاق»، «شاخصه های فردی منافقان»، «شاخصه های اجتماعی منافقان»، «شاخصه های سیاسی منافقان»، «پیامدهای دنیوی نفاق» و «پیامدهای اخروی نفاق».

در فصل های اول، دوم و سوم، به درک صحیح مفهوم نفاق در قرآن و پیشینه ی پیدایش آن در اسلام و مراتب و اقسام نفاق اشاره دارد.

در فصل های چهارم، پنجم و ششم، به تبیین مهمترین شاخصه ها و ملاک های منافقان و طبقه بندی آن ها در سه حیطه ی فردی، اجتماعی و سیاسی پرداخته است.

در فصل های هفتم و هشتم، به بیان عواقب ناگوار پدیده ی نفاق بر عاملان آن در دنیا و آخرت می پردازد.

پدیده نفاق یکی از پیچیده ترین و خطرناک ترین پدیده های اجتماعی است؛ چرا که منافق کسی است که کفر خود را در دل پنهان می دارد، ولی به زبان اظهار ایمان می کند. منافقان به صورت فردی یا سامان یافته، ضمن پنهان داشتن کفر و تظاهر به اسلام، با تولید بدعت های گوناگون، موجب تردید در دین و تفرقه میان مسلمانان می شوند و پایه های دین را سست می سازند و تا انهدام آن پیش می روند. قرآن کریم اهتمام زیادی به شناساندن چهره منافقان و معرفی ویژگی های آنها داشته است و در بیش از سیصد آیه که حدود یک دهم قرآن را تشکیل می دهد به افشای شگردهای آنان و تبین راه های مقابله با آنها پرداخته است. حضرت علی (علیه السلام) در نهج البلاغه درباره خطر نفاق در جامعه اسلامی از قول پیامبر می فرمایند: بر امتم نه از مومن هراسی دارم و نه از مشرک، زیرا ایمان مومن او را باز می دارد و مشرک را خداوند به جهت شرک نابودش می سازد. من بر شما از هر منافق می ترسم که درونی دو چهره و زبانی عالمانه دارد: گفتارش دل پسند است و رفتارش زشت و ناپسند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما