loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دور زدن ممنوع: چگونه بحران را مدیریت کنیم؟

فعالان فرهنگی؛ دفتر سوم

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 58141 10003022
20,000 18,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

اصطلاح «بحران» نخست از علم پزشکی وارد مباحث اجتماعی و اقتصادی شده است. در پزشکی، «بحران» وضعیتی است که سلامت انسان در معرض خطر قرار می گیرد. برخی معتقدند که این تعریف، در زمینه اجتماعی و زمانی که جامعه از حالت تعادل و نظم عادی خارج و دچار آشفتگی می شود نیز مصداق دارد. در فرهنگ چینی واژه بحران معادل فرصت خطرناک است، یعنی ترکیبی از تهدید و فرصت. فرهنگ آریان پور واژه Crisis را بحران، شور، سرگشتگی، نقطه عطف ، سختی و پریشان حالی معنای کرده است.

بحران در زبان انگلیسی، از ریشة یونانی به معنای لحظة حساس و مشاجره گرفته شده است. اما در اصطلاح، همان تغییرات ناگهانی است که در جریان یک واقعه پیش بینی نشده پدید می آید و خصوصیت ویژه آن معمولاً بروز حوادث وخیم است. واژه بحران معمولاً حوادثی مانند ورشکستگی، آتش سوزی، شورش، اغتشاش و آشوب، اعتصاب و مواردی که خارج از وضعیت عادی است را به ذهن تداعی می کند. در شرایط بحرانی، شرایط غیرعادی است و نیاز به تصمیم گیری فوری وجود دارد؛ در این شرایط، ضوابط، هنجارها و قوانین موجود نمی توانند استفاده شوند. باید به فکر «تدابیر ویژه» بود.

بحران ها ممکن است دارای ماهیتی اجتماعی، سیاسی، امنیتی و یا اقتصادی باشند که در این صورت با نام بحران سیاسی، بحران امنیتی، بحران اقتصادی و یا بحران زیست ـ محیطی شناخته می شوند. گاهی اوقات بحران ها بر اساس یکی از شؤونات اجتماعی شناخته می شوند؛ مثلاً بحران حمل ونقل درون شهری در دسته اخیر قرار می گیرد. بحران های سیاسی یکی از مهم ترین بحران ها در جوامع انسانی اند که به طور ناگهانی رخ نمی دهند، بلکه به تدریج و در فرایندی خاصّ از حدّ کم شروع شده و سپس در حدّ یک بحران نمود پیدا می کنند. اما عموم مردم تنها زمانی متوجه آن می شوند که نمود خارجی یافته است. در این کتاب عمده مباحث بر روی مهارت های مرتبط با بحران سیاسی است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما