loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جاده لغزنده است: مهارت هایی برای نقد

فعالان فرهنگی - دفتر پانزدهم

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 58142 10003022
15,000 13,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

واژه نقد به معنای «محک زدن»، «سنجیدن»، «آشکار کردن محاسن و معایب»، «تشخیص خوب از بد» و «رأی زدن و داوری کردن» است. در بیانی دیگر باید گفت که نقد به معنای عیب گیری و اشکال تراشی نیست؛ بلکه ارزیابی و وارسی یک اندیشه یا عملکرد با پرهیز از وارد شدن در حوزه شخصی و خانوادگی نقدکننده است. فلسفه نقد؛ پیش رفتن، اصلاح و به کمال رساندن است و لازمه ی تمام این ها، دلسوز بودن و خیرخواه بودن است. اگر کسی بدون دلسوزی نسبت به رشد فرد یا جامعه ای اقدام به لیست کردن عیب های موجود بکند، این کار را سیاه نمایی، تخریب و تضعیف به شمار می آورند.

ما در این کتاب که نام «راه لغزنده است! (مهارت هایی برای نقد)» را برایش برگزیدیم، با مهارت های لفظی نقد، مهارت های ارتباطی و کنشی و در نهایت مهارت های اخلاقی نقد آشنا می شویم. بدیهی است این مهارت ها، به دلیل پرداختن به اصول نقادی، کاربردی دوسویه خواهند داشت؛ بدین معنا که هم در جلسات نقد و هم در جلسات مناظره کاربرد خواهند داشت. البته برخی شاید خرده گیرند که جلسات نقد با مناظره تفاوت ندارند در صورتی که باید گفت: جلسات نقد بر خلاف جلسات مناظره الزاماً با حضور، مشارکت و موافقت افراد مورد نقد صورت نمی پذیرد.

و اما این کتاب؛ تلاشی است هر چند کوچک برای نهادینه سازی نقد سالم و شایسته در میان فعالان فرهنگی که قصد دارند با انتقادات سازندة خود جامعه را در سطوح گوناگون، به سمت و سوی کمال سوق دهند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما