loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کندو: بررسی ارتباط متقابل جمعیت، اقتصاد و امنیت

جنگ جهانی جمعیت 4

ناشر خیزش نو

نویسنده صالح قاسمی

ویراستار رضا بیات

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 110

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب حاضر در دو فصل تدوین شده که نگارنده در فصل نخست به رابطه متقابل حولات جمعیت و اقتصاد پرداخته و در فصل دوم نیز رابطه و تاثیرات متقابل جمعیت و امنیت ملی را بازخوانی و بررسی کرده است.

در عصر حاضر، اکثر صاحب نظران اقتصادی و امنیتی دربارۀ نظریه های بدبینانه به حجم جمعیت، تجدید نظر کرده اند و با توجه و استناد به شواهد و تجارب در قرن اخیر، نیروی انسانی و جمعیت را از لوازم تضمین رشد مطلوب اقتصادی و تأمین امنیت پایدار اجتماعی می دانند. در این باره برخی از مهم ترین نظریه پردازی های علمی را مرور خواهیم کرد.

شاهد عینی بر این مدعا اینکه قدرت های اقتصادی، نظامی و بین المللی، پس از اینکه به سبب الزامات سبک زندگی مادی و لذت محور اومانیستی دچار مشکلات عدیدۀ جمعیتی در ساختار جوامع خود شدند، طی سال های اخیر با تأکید بر لزوم حفظ سلطۀ اقتصادی، نظامی و امنیتی خویش بر جهان، به تغییرات بنیادین در سیاست های جمعیتی خویش و تشویق خانواده ها به فرزندآوری بیشتر اقدام نموده اند و حتی به سیاست پذیرش گستردۀ نیروی انسانی مهاجر و غیربومی روی آورده اند. این در حالی است که دائماً از جمعیت جوان و پویا و رشد جمعیتی بالای کشورهای حوزه تمدن رقیب و جوامع در حال توسعه اظهار نگرانی می کنند و به اشکال مختلف و حتی با استخدام نهادهای ظاهراً بشردوستانۀ بین المللی، در پی کاهش و تضعیف ابعاد کمی و کیفی جمعیت در جهان هستند.

تأمل و تعمق به آنچه در چین، ژاپن و برخی اقتصادهای نوظهور آمریکای لاتین می گذرد، گویا و راهگشا خواهد بود که تأثیر و تأثر جمعیت و نیروی انسانی سرشار در توسعه و تأمین امنیت جوامع تا چه اندازه است.

امید است کتاب «کندو» افق روشنی را در تعامل جمعیت با توسعه و امنیت ترسیم نماید و برای مداقه و پژوهش بیشتر کارشناسان راهگشا باشد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما