loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

درآمدی بر روانشناسی تنظیم رفتار با رویکرد اسلامی

ناشر چاپ و نشر دارالحدیث

نویسنده محمدصادق شجاعی

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 456

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 58324 10003022
180,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

نویسنده به بررسی موضوع تنظیم رفتار در متون و منابع دینی پرداخته و رویکرد جدیدی را در عرصه پژوهش های روان شناسی دینی پایه ریزی کرده است.

این کتاب، شامل چهار بخش کلّی است و هر بخش، فصل های مرتبط با موضوع را در بردارد. چهار بخش اصلی کتاب عبارت اند از: ۱. کلیات و مفهوم شناسی؛ ۲. مبانی نظری تنظیم رفتار در معارف اسلامی؛ ۳. اصول و قواعد تنظیم رفتار؛ ۴. تقوای عاقلانه، الگوی دینی تنظیم رفتار.

رفتار، تعیین کننده سرنوشت انسان است. خداوند متعال ، بشر را آفرید و او را خلیفه خود در زمین قرار داد تا ببیند که او چگونه عمل می کند. آفریدگار توانا ، نظام مرگ و زندگی، و ابتلا و امتحان را تنظیم نمود تا مشخّص گردد که چه کسی در عمل ، نیکوکارتر است و حتّی عمل را جزئی از ایمان قرار داد . بنا بر این ، رمز موفّقیت انسان ، در تلاش و کوشش اوست . این جاست که مسئله «رفتار» و چگونگی آن ، اهمّیت می یابد.

انسان موفّق ، کسی است که بتواند رفتار خود را مطابق هدفی که دارد ، تنظیم کند. از این رو، مسئله «تنظیم رفتار» ، از مسائل بنیادین در حیات انسانی است که مورد توجّه مکاتب مختلف فکری قرار گرفته است. روان شناسی ، بر اساس هدفی که دارد ، این موضوع را به طور جدّی بررسی کرده و می کند. اسلام عزیز نیز بر اساس رسالت ذاتی خود ، به این مسئله توجّه فراوانی نموده است ، به طوری که بخش مهمّی از معارف آن ، مربوط به این مسئله است که به صورت سنّتی، گاه در اخلاق و گاه در اعتقادات ، مورد بحث قرار می گیرد. البتّه این بُعد از معارف اسلامی، تاکنون ، با رویکرد روان شناختی ، مورد توجّه قرار نگرفته است.

اسلام ، هم در معرّفی رفتار مطلوب و به هنجار و هم در ارائه عوامل تنظیم رفتار، آموزه های فراوانی دارد ؛ امّا سوگمندانه باید اعتراف کرد که تاکنون ، دیدگاه اسلام درباره «نظام تنظیم رفتار» ، چنان که باید ، مورد توجّه قرار نگرفته است. از اشکالات مهمّ پژوهش های اسلامی، خُردنگری و اکتفا به بررسی های موردی است. معارف اسلامی، از سه سطح برخوردارند : تک گزاره، تک مفهوم و نظام مفاهیم. بر این اساس ، پژوهش های اسلامی نیز در همین سه سطح ، قابل اجرا هستند . البتّه معمولاً پژوهش های دینی ـ روان شناختی، در سطح نخست و یا نهایتا در سطح دوم ، طراحی می شوند که بر اساس آن ، یک آیه یا حدیث و یا یک موضوع (مانند : زهد، تقوا و...) بررسی می شود . متأسّفانه سطح سوم معارف دین، کمتر موضوع پژوهش قرار می گیرد و به همین جهت ، در ارائه مُدل ها (الگوها) و تئوری های (نظریّه های) اسلامی ناتوان هستیم.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما