loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تحفة المتکلمین فی الرد علی الفلاسفه

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

«تحفه المتکلمین فی الرد علی الفلاسفه»، تالیف ابن الملاحی که بین 536-532 و کم تر از 50 سال پس از اثر مشهور غزالی (تهافت الفلاسفه) تالیف شده است، حتی در میان مجامع دینی اسلامی، تا حد زیادی ناشناخته ما نده است.

ابن الملاحی انگیزة نگارش ردیة خود را در آغاز کتاب شرح می دهد. او پیش از این، در کتاب دیگرش با عنوان «المعتمد فی اصول الدین» نشان داده است که فلاسفة مسلمان، هم چون فارابی و ابن سینا چگونه پذیرفتند تا دین اسلام را بر اساس عقاید فلاسفة باستان عرضه کنند و در نتیجه آن را از بنیادهای اصیل و وحی پیامبران به دور سازند.

با وجود این او دریافته است که شماری از فقها، به ویژه فقهای مکتب شافعی، مشتاقانه علوم این فیلسوفان متاخر را فرا گرفتند و به اشتباه معتقد بودند که این علوم می تواند آنها را در بررسی علوم فقهی و اصول فقه یاری دهد.

ابن ملاحی در این کتاب در نظر داشته تا فساد آرای فیلسوفانی را که مدعی حمایت از اسلام و عرضة آن براساس روش های خود بودند آشکار کند. تصحیح کتاب حاضر بر اساس دست نویسی به خط نستعلیق از کاتبی ایرانی است که مهر کتابخانة ناصریة لکهنو را بر خود دارد و اکنون در کتابخانة آستان قدس رضوی نگهداری می شود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما