loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نور مجرد: یادنامه آیت الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی - جلد دوم

5 (2)

ناشر علامه طباطبایی

نویسنده سید محمدصادق حسینی طهرانی

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 696

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 58610 10003022
190,000 180,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

عالم ربّانی و عارف صمدانی مرحوم علّامه حسینی طهرانی یکی از معدود بزرگان عصر اخیر بودند که در سایه ی توفیقات حضرت پروردگار، با اقتداء به سنّت سنیّه ی رسول خدا و اهل بیت گرامی آن حضرت صلوات الله علیهم أجمعین و قدم نهادن در راه تهذیب و عرفان حضرت حق، به بالاترین معارج و مدارج شهود و شناخت پروردگار نائل گشتند.

دوره ی نورمجرّد دوّمین بخش از دوره ی بزرگ «آیت نور» (یادنامه ی علّامه آیة الله حاج سیّد محمدحسین حسینی طهرانی) است که پس از انتشار جلد اوّل آیت نور، به درخواست عدّه ای از فضلاء، توسّط فرزند ارشد مرحوم علّامه نگارش یافته است. این مجموعه، خاطرات، نصائح و دستورالعمل هایی است که راهگشای سالکین الی الله و شوریدگان وادی معرفت و طالبین لقای حضرت حق خواهد بود.

مباحث این کتاب محصول برخی نوشته جات و فرمایشات حضرت آیة الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی مدّظلّه العالی در جلسات مختلف و عمده ی فرمایشات ایشان برای جمعی از فضلاء است که در لجنه ی علمی ترجمه و نشر علوم و معارف اسلام تدوین و تحریر شده و مؤلّف محترم پس از مطالعه ی تفصیلی و حکّ و اصلاح، مطالبی بدان افزوده، و به مناسبت، بحث هایی تفسیری، روائی، فقهی و عرفانی، در شرح و تبیین برخی از نظرات مرحوم علّامه رحمة الله علیه به آن اضافه گردیده است.

جلد دوم کتاب «نور مجرد» به تشریح زندگی مرحوم علامه آیت الله حاج سیدمحمدحسین حسینی طهرانی از شاگردان خاص مرحوم علامه طباطبایی و همراه سلوکی مرحوم سیدهاشم حداد اختصاص دارد.

جلد دوم این کتاب مشتمل بر دو بخش است که بخش اول آن شرح حالی است از برخی رفقا و دوستان سلوکی آیت الله حسینی طهرانی که این قسمت در واقع تتمه ای است بر بخش دوم از جلد اول کتاب که مباحثی را پیرامون مقام عرفانی این عارف شامل می شود. در بخش دوم سیره علمی فردی او در باب عبادات مانند روزه و نماز و توسل و زیارت را در بر می گیرد. همچنین کیفیت لباس و غذا و سایر مسائل در باب سیره رفتاری این عارف در این بخش ذکر شده است.

بخش اول این کتاب به شرح حال دوستان و رفقای سلوکی مرحوم علامه مانند آیت الله سید عبدالکریم کشمیری، آیت الله سید عبدالحسین دستغیب، آیت الله محمدتقی بهجت، آیت الله حسن حسن زاده و... می پردازد.

در بخشی از این کتاب به سفارش علامه طباطبایی به شهید مطهری اشاره شده است که ایشان شهید مطهری را در امور سلوکی به مرحوم علامه طهرانی ارجاع می دهند:

«در سال ۱۳۸۶ هجری قمری (حدود دوازده سال قبل از شهادت مرحوم مطهری) مرحوم آقای حداد به تهران سفر می کنند و آیت الله مطهری به خدمت ایشان می رسند. چون ارتباط با مرحوم حداد مستمر نبوده و نمی توانستند در مشکلات از ایشان دستور بگیرند، مرحوم مطهری در سلوک خود با خلا مواجه می شوند و احساس نیاز به استادی می نموده اند که از ایشان دستگیری کند. آنطور که نزدیکان ایشان نقل می کنند، شهید مطهری به محضر علامه طباطبایی مشرف می شوند و علامه می فرمایند: کسی که شما به دنبال ایشان می گردید آقای سیدمحمدحسین لاله زاری طهرانی هستند.»

در بخش های دیگر این کتاب مطالبی در خصوص سلوک، سیره اخلاق و زندگی فردی شامل خواب و بیداری و طعام و ادب آن و...، سیره خانوادگی شامل محبت و احترام به خانواده، اهتمام به تربیت، احترام به والدین، سیره عبادی اعم از نماز و روزه و زیارات و... علامه طهرانی آمده است.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «در رعایت ظرائف زندگی و دقت در استفاده صحیح از نعمت های الهی و نظم در امور نیز به گونه ای بودند که بنده در مدت عمرم کسی را به این نحو ندیده ام و واقعا عجیب بود که میان واردات ملکوتیه و مراعات کامل اقتضائات عالم طبع به وجه احسن جمع می نمودند. این معانی موجب شده بود که زندگی ایشان آینه ای واقعی برای سیره معصومین علیهم السلام بوده و بررسی سیره حیات ایشان در ابعاد فردی و اجتماعی الگویی برای اجرای سبک زندگی الهی و احیای سنت نبوی در عصر حاضر و همراه با اقتضائات زمانه باشد.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

سیدان

خیلی کتاب عالی بود ممنونم

23 آذر 1402

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما