loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نور مجرد: یادنامه ی عارف بالله و بامرالله سید الطائفتین حضرت علامه آیة الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (دوره سه جلدی)

5 (1)

ناشر علامه طباطبایی

نویسنده سید محمدصادق حسینی طهرانی

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 2080

معرفی کتاب

عالم ربّانی و عارف صمدانی مرحوم علّامه حسینی طهرانی یکی از معدود بزرگان عصر اخیر بودند که در سایه ی توفیقات حضرت پروردگار، با اقتداء به سنّت سنیّه ی رسول خدا و اهل بیت گرامی آن حضرت صلوات الله علیهم أجمعین و قدم نهادن در راه تهذیب و عرفان حضرت حق، به بالاترین معارج و مدارج شهود و شناخت پروردگار نائل گشتند.

دوره ی نورمجرّد دوّمین بخش از دوره ی بزرگ «آیت نور» (یادنامه ی علّامه آیة الله حاج سیّد محمدحسین حسینی طهرانی) است که پس از انتشار جلد اوّل آیت نور، به درخواست عدّه ای از فضلاء، توسّط فرزند ارشد مرحوم علّامه نگارش یافته است. این مجموعه، خاطرات، نصائح و دستورالعمل هایی است که راهگشای سالکین الی الله و شوریدگان وادی معرفت و طالبین لقای حضرت حق خواهد بود.

مباحث این کتاب محصول برخی نوشته جات و فرمایشات حضرت آیة الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی مدّظلّه العالی در جلسات مختلف و عمده ی فرمایشات ایشان برای جمعی از فضلاء است که در لجنه ی علمی ترجمه و نشر علوم و معارف اسلام تدوین و تحریر شده و مؤلّف محترم پس از مطالعه ی تفصیلی و حکّ و اصلاح، مطالبی بدان افزوده، و به مناسبت، بحث هایی تفسیری، روائی، فقهی و عرفانی، در شرح و تبیین برخی از نظرات مرحوم علّامه رحمة الله علیه به آن اضافه گردیده است.

جلد اوّل این کتاب مشتمل بر دو بخش است، بخش نخستین پیرامون قسمت هایی از سیره علمی علامه در تحصیل و برخی رهنمودهای ایشان برای طلّاب علوم دینی است که در موفقیت طلاب بسیار راه گشاست و بخش دوّم مشتمل است بر توضیحاتی درباره ی مقام عرفانی و برخی اساتید و کلیّات و اصول عرفانی ایشان و همچنین برخی از نصائح و دستورالعمل های آن بزرگوار در دقائق و ظرائف سلوک إلی الله.

جلد دوم این کتاب مشتمل بر دو بخش است که بخش اول آن شرح حالی است از برخی رفقا و دوستان سلوکی آیت الله حسینی طهرانی که این قسمت در واقع تتمه ای است بر بخش دوم از جلد اول کتاب که مباحثی را پیرامون مقام عرفانی این عارف شامل می شود. در بخش دوم سیره علمی فردی او در باب عبادات مانند روزه و نماز و توسل و زیارت را در بر می گیرد. همچنین کیفیت لباس و غذا و سایر مسائل در باب سیره رفتاری این عارف در این بخش ذکر شده است.

بخش اول این کتاب (جلد دوم) به شرح حال دوستان و رفقای سلوکی مرحوم علامه مانند آیت الله سید عبدالکریم کشمیری، آیت الله سید عبدالحسین دستغیب، آیت الله محمدتقی بهجت، آیت الله حسن حسن زاده و... می پردازد.

آنچه در توضیح مباحث مذکور در جلد سوم حائز اهمّیت است، توجّه به ابعاد مختلف شخصیّت آن مرحوم است. ایشان در عین اینکه عارفی بلندمرتبه و دارای واردات توحیدی عالی و مستغرق در عالم وحدت بودند، ولی در عین حال به مسائل فردی و اجتماعی زندگی با دقّت و ظرافت تام توجّه داشته، حقّ هر موجود و هر مقامی را به حسب خود مراعات نموده، سعی وافر در انطباق کامل امور زندگی براساس شرع مقدّس و سنّت و منهاج حضرت رسول اکرم و اوصیاء گرامی آن حضرت صلوات الله علیهم اجمعین داشتند.

در جلد سوم از کتاب، بیشتر به تبیین ابعاد اجتماعی آن شخصیت الهی پرداخته شده است. عملکرد قوی در ارتباطات اجتماعی، فطانت عجیب ایشان در تحلیل و بررسی مسائل اجتماعی و شناخت اهداف و برنامه های دشمنان اسلام، شجاعت و استقامت در برابر ظلم و قیام برای تشکیل حکومت اسلام و گستردگی و عمق فعّالیّت های سیاسی، شناخت فرهنگ و سبک زندگی اصیل اسلامی و سعی بلیغ در احیاء سنّت های مغفول در جامعه ی اسلامی، و بصیرت نافذ و غیرت مثال زدنی برای حفظ کیان اسلام و مسلمین، از خصوصیّات بارز بُعد اجتماعی ایشان است که از مطالب کتاب قابل استفاده و استخراج است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما