loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حرف هایی که کهنه نمی شوند: مجموعه مقالات سید مهدی شجاعی

ناشر کتاب نیستان

نویسنده سید مهدی شجاعی

تعداد صفحات : 156

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 5871 10003022
2,000 1,900 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب حرف هایی که کهنه نمی شوند: مجموعه مقالات سید مهدی شجاعی است و در انتشارات نیستان مننتشر شده است. شجاعی در مقدمه ی کتاب اشاره کرده که اغلب مقالات آن منتخبی است از سرمقاله های مجله ی «نیستان» که نویسنده طی عمر سی ماهه ی مجله به رشته ی تحریر درآورده است.
ملخ ها در شهر، همه ی حرف همین است، جو کاشته ایم و چشم گندم داریم، فروش دین به قیمت دنیا، غارت با سلاح مقام و موقعیت، اگر به خاطر خدا گرفته ای، چرا به خاطر خدا رها نمی کنی؟!، انتخابات و تکرار تخلفات، چرا برای مردم ارزش قائل نیستی؟، هنر؛ تعهد در قبال خدا، دردهای سینمایی، ...، سینمای کودک و تصویر گر عشق از جمله سرفصل های این کتاب هستند.

اولین سوالی که علی القاعده به ذهن متبادر می‌شود این است که چرا یک مجله تازه!؟ با وجود این همه روزنامه و هفته نامه و ماهنامه و فصلنامه و سالنامه و...

و پاسخی که باز علی القاعده گفته می‌شود این است که ما حرف‌هایی بلدیم که دیگران بلد نیستند. دردهایی داریم که دیگران ندارند و حداقل این که هر گلی یک بویی دارد و عطر این گل نیز شاید کمتر از گل‌های دیگر نباشد و اجمالاً به قول سعدی؛ ما نیز هم بد نیستیم. من ترجیح می‌دهم که این سوال را بی‌پاسخ بگذارم یا به عبارتی سکوت کنم تا مجله خود اگر پاسخی برای این سوال دارد بگوید.

حتما فکر می‌کنید که بلافاصله می‌خواهم این بیت را هم شاهد مثال بیاورم که: مشک آن است که خود ببوید... نه آن که... ولی نه. نه نیاز محسوسی به ارائه شاهد مثال هست و نه ابیاتی که بر اثر کثرت استعمال،تا این حد، نخ نما شده، خیلی قابل استفاده است.

این نکته را هم ناگفته نگذارم که تقریبا همه کسانی که اهل نظر بودند یا از نزدیک دستی بر آتش داشتند، در این باب رای منفی دادند. هر کدام به یک دلیل یا به یک دسته از دلایل. و البته همه از سر تدبیر و درایت و دلسوزی.

عده‌ای گفتند: در شرایطی که صدها روزنامه و مجله از سر و کول کیوسک ها بالا می رود، انتشار یک مجله تازه چه محلی از اعراب می تواند داشته باشد؟! عده‌ای گفتند: برای یک نویسنده، مسئولیت مستقیم روزنامه نگاری، جز اخلال و اتلاف و انحراف، ثمره ای نمی تواند داشته باشد. این را تجربه پیشینیان نیز اثبات کرده است.

عده‌ای گفتند: در این وانفسای آخرالزمان، مجله‌ای که بخواهد هم وزین و مستقل باشد و هم از عوام زدگی و گرایشات عوام پسندانه دور بماند و ضمنا هیچ گونه وابستگی مادی و معنوی به هیچ حزب و دسته و گروهی نداشته باشد، نمی تواند در این گود بچرخد و سرپا بماند. پس چرا عاقل کند کاری که... ( اشتباه این دوستان فرض غلط « عاقل » تشخیص داده شد. )

عده‌ای که نزدیک‌تر بودند و به قصه‌ها و غصه‌ها آشناتر، گفتند: بعد از کسالت‌های ممتد و خستگی‌های مستمر، اکنون که افق نیمه روشنی پیش روی سلامتی است، دست زدن به انتشار مجله و پا گذاشتن در مسیر ژورنالیزم، مغایر سلامت و آرامشی است که کار عمیق و بنیادین می‌طلبد.

این‌ها همه درست است، اما درست‌های دیگری هم در کار است. دشمن، هجوم سختی را به فرهنگ و هنر این مرز و بوم سامان داده است. هجومی عمیق، درازمدت، بنیادین و همه جانبه.

اگر قلاع و دژها و حصارهای این سو، محکم و نفوذناپذیر می بود، هیچ نگرانی و وحشت و اضطرابی رخ نمی نمود. اما درد و دریغ و دغدغه اینجاست که از سویی موریانه به جان ستون‌ها افتاده است و از سوی دیگر قلعه بانان و مرزداران رسالت خود را بازی پنداشته اند و حتی به کارهایی دیگر همت گماشته‌اند.
  • زبان کتاب
    فارسی
  • چاپ جاری
    2
  • تاریخ اولین چاپ
    1388
  • شمارگان
    5000
  • نوع جلد
    جلد نرم
  • قطع
    جیبی
  • تعداد صفحات
    156
  • ناشر
  • نویسنده
  • وزن
    150
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    شنبه 8 اسفند 1388
  • تاریخ ویرایش اطلاعات
    پنجشنبه 30 شهریور 1402
  • شناسه
    5871
  • دسته بندی :
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما