loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حاکمان شیعه در بستر تاریخ

5 (1)
خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 59304 10003022
369,000 350,600 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

موضوعات اصلی این کتاب در مورد مختار ثقفی ، علویان طبرستان ( رسمیت یافتن و افول علویان )، حمدانیان، آل بویه، حامیان فرهنگی تشیع ( خدمات فرهنگی آل بویه )، سقوط و رویش سربداران، صفویان ( نماد اقتدار ایران) تیپو سلطان ( تاریخ تشیع در هند ) است .

در بخشی از این کتاب در مورد حکومت مختار ثقفی آمده است: « یکی از چهره هایی که به شدت مورد تبلیغ منفی دشمن قرار گرفته است و از سوی دو جبهه باطل، یعنی امویان و زبیریان مورد نکوهش و ملامت و بدگویی و اتهام قرار گرفته است (مختار بن ابی عبید ثقفی) است. او که توانست در تاریک ترین برهه تاریخ آذرخش امیدی در دل های شیعیان ایجاد کند و برخی ظلم هایی را که بر قبیله ایمان و عدالت شده بود؛ باز ستاند و چهره ای از حکومت علوی ارائه کند، با جعل روایت های تاریخی و احادیث ساختگی وی را مورد اتهام قرار دادند.

تهمت هایی که به مختار نسبت داده اند.
1. ایجاد فرقه منحرف کیسانیه که این اتهام واهی است زیرا این گروه پس از وفات محمد بن حنفیه آمد در حالی که مختار پیش از محمد بن حنفیه به شهادت رسید.
این اتهام همچون تهمتی است که ابن حجر در کتاب الاصابة می نویسد که مختار ابتدا از خوارج بود و سپس زیدی شد و بعد شیعه شد. در حالی که در هنگام شهادت مختار هنوز زید بن علی به دنیا نیامده بود تا چه رسد که مختار زیدی باشد.

2. مختار ادعای حکومت داشت و آنکه در زمان وجود امام معصوم علیه السلام ادعای حکومت کند طاغوت است؛ پاسخ این اتهام از لابلایی این کتاب روشن می شود که مختار خود را نماینده امام می دانست و از امام سجاد علیه السلام اجازه گرفته بود.

3. روایات متعددی از طرق شیعه و اهل سنت در نکوهش مختار وارد شده است. پاسخ این اتهام را از زبان فقیه بزرگوار مرحوم آیت الله خویی ذکر می کنیم؛ وی می نویسد: روایاتی که در ستایش از مختار آمده است متضافر است... و اما روایاتی که در نکوهش او آمده است ضعیفة الاسناد هستند، و در آن ها تناقض وجود دارد و بر فرض صحت آن ها بیش از روایاتی نیستند که در مذمت امثال محمد بن مسلم و برید ( از برزگان رُوات) آمده است و از این رو حمل بر تقیه می شود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما