loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

لطیفه های ملانصرالدین

طنز در متون ادب پارسی 6

ناشر امیرکبیر | شرکت سهامی کتابهای جیبی

نویسنده محمدعلی علومی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 152

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

محمدعلی علومی در این لطیفه ها برای معاصر سازی و برقرار کردن ارتباط هر چه بیشتر، شخصیت ملا نصرالدین را با عنوان «آقا نصری» به مخاطب ارایه می کند و زمان ماجراهای لطیفه ها را به چهل و پنجاه سال بیش تغییر داده است.

براساس شیوه ای که محمدعلی علومی برای بازنویسی آثار این کتاب مدنظر قرار داده، علاوه بر اینکه خواننده بیشتر شرایط و فضای رویداد و موقعیت ها را درک می کند، امکان تاثیرگذاری نیز بیشتر شده است در واقع علومی با استفاده از این شیوه به واقع بازنویس بوده و مبتنی بر قابلیت هایی که دارد طنز موجود در لطیفه ها را روز آمد کرده، علاوه بر ایجاد تغییر ذائقه خواننده، به نوعی کوشیده ضمن تبیین شرایط اجتماعی معاصر، نکات و تلنگرهایی را نیز به مخاطب وارد کند.

شاید بر این اساس و با تعمق بیشتر در نتیجه این بازنویسی، بتوان پذیرفت که علومی سعی کرده به واقع « طنز» را در متون ادب پارسی شناسایی کرده و به مخاطبان نیز بشناساند.

وی درباره علت انتشار «لطیفه های ملا نصرالدین» در مقدمه همین کتاب آورده است: «می گویند که داستان وقتی شروع می شود که علو انگیزه ی رفتارها ، توضیح داده شود .

لطیفه ها ، به علت ساختار مختصر و موجز خود ، فاقد توضیح دربارهی رفتارها و فضاسازی هستند. تا جایی که من می دانم اولین طنز نویسی که آمد و لطیفه های ملانصرالدین را به شکل و ساخت داستان کوتاه درآورد روانشاد جلیل محمد قلی زاده، استاد برجسته طنزنویسی در دوره مشروطه و مشهور به ملا نصرالدین بود که نشریه بسیار طنزی نیز، تحت همین عنوان منتشرکرد.

بعدها، متاثر از او، کسانی دیگر، کمابیش لطیفه های ملانصر الدین را به شکل داستان کوتاه کار کردند، آقای عربلو چند لطیفه از ملانصرالدین را به داستان کوتاه درآورده است».
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما