loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

برخورد ایدئولوژی ها در ترکیه: از عثمانی گری تا اسلام گرایی مدرن

ناشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

نویسنده مائده ارکان

ویراستار اعتصام (اسماعیل یارمحمدی)

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 279

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 59354 10003022
13,300 12,600 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

در تجزیه و تحلیل پروژه مدرن سازی دولتمردان عثمانی، برای گذار از جامعه سنتی به سوی جامعه مدرن و غربی به منظور حفظ امپراتوری، برخورد ایدئولوژی های پان عثمانیسم، پان اسلامیسم و پان ترکیسم، یک واقعیت اجتناب ناپذیر در حیات سیاسی و اجتماعی این سرزمین محسوب می شود. ایدئولوژی هایی که هر یک جامعه، سیاست و دین را در این سرزمین برای مدتی تحت تاثیر قرار دادند تا این امپراتوری مسلمان را، که نماد یک دولت مقتدر دینی بود، از خطر سقوط نجات دهند، اما هیچ یک موفق نشدند.

در مسیر مدرنیزاسیون در جامعه ترکیه و ظهور گفتمان سکولاریسم، هویت دینی (اسلام) به ایدئولوژی (اسلام سیاسی) تبدیل گشت، بنابراین، هم سکولاریسم و هم اسلام گرایی به موازات یکدیگر رقابت کردند؛ در حالی که هر دو گفتمان از اواخر قرن بیستم به دلیل تغییر نگرش درک روشنفکران مسلمان و سکولار و البته تغییر و تحول در نظام بین الملل به نقد خود پرداختند تا تکامل یابند.

این گونه بود که حس رها شدگی از قیود سنتی و سپس تغییر در متغیر های سیاسی، باعث تغییراتی در ادبیات این دو گفتمان گردید، چنان که در صورت بندی مجدد این دو، اسلام گرایی سنتی در حالی که با مسئولیت هایش تعادل برقرار می کرد به اسلام گرایی مدرن تبدیل شد و گفتمان کمالیسم هم در بعد نظری به نوکمالیسم تغییر یافته است، اما گفتمان پسا اسلام گرایی، که رویای امپراتوری عثمانی قدیم را در سر می پروراند، تلاش می کند، افزون بر توجه به سرزمین های از دست رفته اش، پنجره دیپلماتیکش را به شرق و غرب باز کند.

این کتاب در پی پاسخ گویی به این پرسش است که در برخورد ایدئولوژی های گوناگون در ترکیه، چگونه و تحت چه شرایطی گفتمان پسا اسلام گرایی توانسته محتوای ماهیت سیاست، که چالش میان سکولاریسم و اسلام در این کشور است را تغییر دهد و در موازات با سکولاریسم بر ساختار قدرت مسلط شود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما