loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تحلیل نظری تأثیر ارزش های غیر واقعی بر ایجاد بحران مالی جهانی سال های 2007 - 2009

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

بروز بحران مالی بین سال های 2007-2009 میلادی را می توان، بدون هیچگونه تردیدی، مهم ترین واقعه اقتصادی چند دهه گذشته دانست. مکاتب و جریان های غالب تفکر اقتصادی (در قالب دو نحله کینزی و نئوکلاسیکی) با اتکا به ارکان و مبانی مکتب فکری خود نظریه های مختلفی را در توضیح بحران مالی سال 2008 ارائه کرده اند؛ ولی چون ملاحظات نهادی نظام اقتصادی را در نظر نمی گیرند، قادر به توضیح و تبیین ریشه های اصلی بحران نیستند.

یکی از مهم ترین ملاحظات نهادی، نقش ارزش های غیر واقعی، به ویژه خلق اعتبار در نظام بانکداری تجاری و نظام بانکداری سایه ای، در ایجاد و پویایی بحران مالی است. در این مطالعه ضمن معرفی انواع بحران های مالی، فرآیند خلق و تثبیت ارزش های غیر واقعی و تأثیر آن بر شکل گیری چرخه های مالی، سعی شده است با استفاده از یک الگوی نظری، علت پایه ای تر از آنچه اقتصاد دانان جریان های غالب به عنوان علت اصلی ایجاد و پویایی های بحران مالی ذکر می کنند، ارائه شود. این علت برگرفته از آموزه های دینی همچون نفی اکل مال به باطل و نفی غرر بوده و ارزش های غیرواقعی نام گرفته است؛ آنگاه برخی آثار کلان وجود آن در قالب یک الگوی رشد درون زای توسعه یافته استخراج و تحلیل شده است.

توسعه الگو به صورت وارد کردن واسطه های مالی شامل بانک ها به الگوی رشد فرانک رمزی (1923م) است. الگو از طریق نظریه کنترل بهینه به طور صریح حل و پویایی های بروز ادوار تجاری و بحران مالی در آن تبیین شده است. بر اساس نتایج، خلق ارزش های غیر واقعی، به شکل اعتبار بانکی، اصلی ترین و مهم ترین دلیل بروز بحران های مالی است. از این رو در سیاست گذاری کلان بر گسترش تکیه بر ارزش های واقعی جهت پرهیز از بروز بحران مالی تأکید می شود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما