loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جامعه برتر: امر به معروف و نهی از منکر در گفتار و رفتار امام علی علیه السلام

ناشر پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام

نویسنده محمد عابدی

سال نشر : 1380

تعداد صفحات : 264

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب «جامعه برتر» با نگاهی عمیق و نو در کلمات گهربار امیرالمؤمنین علیه السلام، بحث امر به معروف و نهی از منکر را مورد بررسی قرار داده است.
این کتاب پس از یک مقدمه تحت عنوان سخن پژوهشکده و یک پیش گفتار، در هفده بخش تنظیم شده است. در پیش گفتار، خوانند با جایگاه امر به معروف و نهی از منکر آشنا می شود.

در بخش اول، فلسفه و آثار امر به معروف و نهی از منکر مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش دوم، پیش گامان این امر خطیر مطرح شده اند. موضوعاتی مثل: مساله شناخت، منکرشناسی، هزینه های امر به معروف و نهی از منکر، وظیفه کتاب برای مبلغان
شهروندان در برابر آمر و ناهی، ویژگی های پاسداران معروف، راه کارهای تاثیرگذاری و... از جمله مباحثی است که در بخش های مختلف این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.

پاسداری از معروف و پیکار با منکر از وظایف عمومی انسان ها و نشان زنده بودن افراد و نهادهای تشکیل دهندۀ جامعۀ اسلامی است.
جامعۀ اسلامی بر اساس باورها، قوانین و آرمان های مشترک تشکیل شده است و بر محور توحید، تعاون و عدالت می چرخد.
این جامعه بر اساس زبان، نژاد، تاریخ، رنگ و سرزمین واحد پدید نیامده است، بلکه ریشه در اصول عقیدتی مشترک، پذیرش نظام حقوقی واحد و آرمان های مشترک دارد. تخلف هر کدام از شهروندان از اصول مشترک و ارتداد از مبانی فکری و بی اعتنایی به قانون الهی، رشته های وحدت، احسان و عدالت را در جامعۀ دینی می گسلد و اقتدار دولت دینی را مورد هجوم قرار می دهد. بر این اساس امنیت اجتماعی و اقتدار دولت دینی در گرو امر به معروف و نهی از منکر است.

امروزه این دو فریضۀ بزرگ به دو نوع کار «نظری – پژوهشی» و «برنامه ریزی – اجرایی» نیاز فراوان دارد. پژوهشکدۀ باقرالعلوم (علیه السّلام) با همکاری ستاد احیاء و امر به معروف و نهی از منکر تاکنون برای تبیین اهمیت، روش، اهداف و مراحل این دو فریضۀ برتر گام هایی برداشته است. از جملۀ این گام ها کتاب «جامعه برتر» است که گذری بر سیرۀ امام علی (علیه السّلام) در امر به معروف و نهی از منکر می باشد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما