loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سیری در سیمای جوانان

ناشر پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام

نویسنده جواد سبحانی نیا

سال نشر : 1388

تعداد صفحات : 231

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 59403 10003022
92,000 87,400 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

مسئله جوانی به عنوان یک پدیده اجتماعی در طول تاریخ، به ویژه در عصر حاضر، از موضوعات مهم و کلیدی به شمار می رود. برای آن که مربیان و اولیا، سهم مثبتی در رشد فکری، اخلاقی، و دینی نوجوانان و جوانان داشته باشند باید روابط محترمانه ای را با آنان ایجاد کنند؛ چرا که آنان به راهنمایی نیاز دارند و این راهنمایی باید در جریان ارتباطی متقابل و پرجاذبه، با رویکردی بدیع و نگرشی نو به آنان عرضه شود. اسلام به عنوان مکتبی جامع و همه جانبه نگر برای رشد و شکوفایی نسل جوان اهمیتی فوق العاده قائل است، به همین دلیل با ارائه برنامه های راهگشا، تمهیدات لازم را برای تحقق آن فراهم نموده است.

در کتاب سیری در سیمای جوانان، آسیب شناسی دوره جوانی و راه کارهای نوین تربیتی با توجه به نقش مهم و سرنوشت ساز جوانان در جامعه به بحث گذاشته شده است. جایگاه جوانان در فرهنگ اسلامی، نقش مذهب و معنویت در زندگی جوان، شناخت مبانی تربیت از منظر قرآن، برخی اصول تربیتی اسلام، ابزارها و روش های تربیتی اسلام، و موانع رشد عناوین کتاب را تشکیل می دهند.

کتاب سیری در سیمای جوانان دارای یک مقدمه و شش فصل جداگانه است:
«جایگاه جوانان در فرهنگ اسلامی» عنوان فصل اول کتاب است که در آن از موضوعات زیر سخن به میان آمده است:
جوانان در سیره و سخن معصومان؛
خطاب هر شب خداوند به جوانان بیست ساله؛
پاداش هفتاد و دو صدیق برای جوانان؛
جوانمرد کیست؟؛
پیامبر و مسئولیت دادن به جوانان؛
جوانان و ارزش های انسانی؛
تأثیر ارزش ها در بهداشت روان؛
احترام به شخصیت جوانان؛
بحران هویّت؛
شناخت گوهر جوانی؛
پیامبران و کارگزاران جوان؛

دلجویی پیامبر از جوانان، یکی از رازهای بزرگ موفقیت پیامبر در پیشبرد اسلام این بود که در تمام اقشار و طبقات مردم، به ویژه در قلب جوانان جای گرفته بود. گاهی به عیادت بیماران جوان می رفت و گاهی در جمعشان می نشست و با آنان سخن می گفت و نصیحتشان می کرد. همین برخوردهای زیبا و منحصر به فرد پیامبر بود، که باعث شد جوانان، به رسول خدا عشق ورزیده، جان خود را فدای حضرتش نمایند.

عنوان دومین فصل کتاب «نقش مذهب و معنویت در زندگی جوان» است؛ که در آن به موضوعات زیر پرداخته شده است :
سعادت در سایه دین؛
نقطه های ناب تربیتی؛
نقش حقایق قرآن در رشد جوان؛
رابطه جوان و معنویت؛
جوان و باورهای دینی؛
چرا نماز بخوانیم؟؛
آثار و برکات اقامه نماز؛
کلید آرامش؛

در ادامه نیز به راه های تحصیل آرامش، تحت دو عنوان "تقویت ایمان" و "صبر و خویشتن داری" پرداخته شده است.
یکی از عواملی که در تحصیل آرامش و رفع اضطراب و نگرانی مؤثر است، استفاده از نیروی بزرگ صبر و شکیبایی در برابر حوادث و مشکلات زندگی است. قانون و سنّت الهی همواره بر این اصل استوار است، که پیروزی و کامیابی، از راه تلاش و استقامت به دست می آید و خداوند، انسان ها را با مال و جان، مورد آزمایش قرار می دهد. تعالیم اسلام با تقویت ایمان مسلمانان، قدرت تحمّل و صبر و شکیبایی آن ها را افزایش داده است. در حقیقت، صبر و ایمان رابطه متقابل با یکدیگر دارند، همان طوری که ایمان بدون صبر ماندگار نیست، صبر و شکیبایی نیز بدون پشتوانه ایمانی و معنوی پایدار نمی ماند.

«شناخت مبانی تربیت از منظر قرآن» عنوان سوم، با سرفصل های زیر است:
برنامه های تربیتی قرآن بر مبنای فطرت انسان؛
روش تربیتی قرآن بر مبنای نظام احسن می باشد؛
در ادامه، به 18 شاخص تربیت اسلامی در قرآن اشاره شده است.
آخرین سرفصل، با عنوان تربیت دینی جوانان
در این بخش چنین آمده است, بی شک مهم ترین اهداف نظام تربیتی اسلام، کمال انسانی است و همه انبیای الهی و در رأس آنها رسول گرامی اسلام، به دنبال آن بوده اند، که انسان را به تسخیر قلّه های رفیع کمال قادر سازند.
«برخی از اصول تربیتی اسلام» چهارمین فصل کتاب را به خود اختصاص داده است؛
در این فصل به برخی از اصول تربیتی اسلام، از جمله اصل قابلیّت و استعداد انسان برای کمال، اصل سعی و تلاش، اصل صبر و پشتکار، انتخاب و اختیار انسان و اصل تربیت، پرداخته شده است. در ادامه به سیره عملی معصومین در تربیت جامعه و نسل جوان اشاره شده است.

پنجمین فصل کتاب، با عنوان «ابزارها و روش های تربیتی اسلام» به سرفصل های پرداخته است:
شناخت استعدادها؛
زدودن زمینه های تخلف؛
نرمی و ملاطفت در برابر خشونت؛
روش یأس زدایی و امیدبخشی؛
در ادامه به دو عامل مهم در تربیت؛ یعنی وراثت و خانواده اشاره شده و در پایان از دو عامل مدرسه و محیط اجتماعی به عنوان چالش های تربیت اسلامی سخن به میان آمده است.

«موانع رشد» عنوان آخرین فصل کتاب است که در آن به هفت مانع رشد اخلاقی انسان؛ اشاره شده است:
جهل از توانمندی ها؛
غفلت از عیوب؛
تبرئه؛
تأثیر شرایط؛
انتظار؛
توقّع؛
شتاب

در ادامه، راهکارهای رشد و تربیت دینی جوانان بیان شده است؛ که از جمله آن ها، می توان به ایجاد زمینه های خودشکوفایی، تکیه بر وجوه مشترک و استمرار و تداوم پذیری روش اشاره کرد. مطالعه کتاب حاضر را به عموم نسل فرهیخته جوان و نوجوان و نیز کسانی که به نوعی، با این نسل در ارتباطند، توصیه نموده و امیدواریم از این رهگذر، توشه راه برگیرند و سعادت دنیا و آخرت خود را تضمین کنند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما