loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تحلیل کارکردهای دین در جامعه سنتی و مدرن

ناشر پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام

نویسنده امان الله فصیحی

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 272

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 59690 10003022
144,000 136,800 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

نویسنده کتاب تحلیل کارکردهای دین در جامعه سنتی و مدرن در این نوشتار کارکرد دین را در جامعه سنتی و مدرن از زوایای گوناگون بررسی کرده و با تحلیل این موضوع بیان می دارد دین در جامعه مدرن نه تنها مانع حرکت و پیشرفت نیست بلکه نیاز اصلی پیشرفت فردی و اجتماعی است.

پس از پیروزی انقلاب ایران، با توجه به اینکه دین به عنوان یک نهاد قوی، وارد حوزه کلان فعالیت های سیاسی و اجتماعی شد و اداره حکومت و اجتماع را برعهده گرفت و صدور انقلاب را هم سرلوحه آرمان های خود قرار داد، مسأله کار آمد بودن دین در اداره ابعاد مختلف جامعه و قدرت و توانایی آن در ایجاد تحول و تکامل همه جانبه، جایگاه خاصی در مباحث نظری و کاربردی پیدا کرد. در باب ضرورت بررسی در مبادی نظری و کاربردی این نظریه باید گفت که چنین رهیافتی در تحلیل برخی پژوهشگران درباره دین و نهاد ها و مناسک دینی به چشم می خورد.

نویسنده در این نوشتار کارکرد دین را در جامعه سنتی و مدرن از زوایای گوناگون بررسی کرده و با تحلیل این موضوع بیان می دارد دین در جامعه مدرن نه تنها مانع حرکت و پیشرفت نیست بلکه نیاز اصلی پیشرفت فردی و اجتماعی است.
نوشتار حاضر در قالب یک مقدمه و چهار فصل و یک خاتمه سامان یافته است.

در مقدمه این تحقیق به بیان مسأله و مدعیات تحقیق، اهمیت و پیشینه انجام تحقیق، شیوه انجام تحقیق پرداخته شده است. فصل اول حاوی مباحث تعریف (دین)، (کارکرد)، (ساخت) و (نظام) به مثابه نظام مفهومی این نوشتار است. فصل دوم به بیان ویژگی های ساختاری و معنایی یا نمادی جامعه سنتی و مدرن اختصاص یافته است. فصل سوم حاوی بیان کارکردهای دین در جامعه سنتی در سه سطح فردی، نهادی و جامعه به مثابه نظام است. در فصل چهارم به بررسی کارکردهای دین در جامعه مدرن در همان سه سطح پرداخته شده است. درخاتمه به جمع بندی و نتیجه گیری پرداخته شده است.

در بخشی از تحلیل کارکردهای دین در جامعه سنتی آمده است: «انسان در دنیای مادی با انواع دردها، سختی ها مانند مرگ، شرور و رنج های طبیعی مواجه است که هیچ راه چاره و فراری از آنها فرا روی بشریت گشوده نیست.
این مسایل باعث می شود سؤالات اساسی و بنیادین نسبت به فلسفه زیستن؛ یعنی مبدأ، حال و غایت در اذهان انسان ها شکل بگیرد؛ در صورت مدلل و موجه نشدن این سختی ها و گرفتاری ها در سایه پاسخ گویی دقیق به پرسش های بنیادین، زندگی برای انسان بی معنی و نامعقول و جهان هستی به یک عالم بیهوده و بی معنی مبدل خواهد شد.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما