loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فریب در فرقه ها

روش های عضو گیری و مغزشویی در نحله ها و جنبش های نو ظهور

ناشر کلام ماندگار

نویسنده مجتبی تمدنی

ویراستار عارفه دهقانی | حمیدرضا نوری

تحقیق و تنظیم کتاب علی قاسمیان

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 464

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

دانشمندان عصر حاضر، فرقه های مخرب کنترل ذهن (Mind Control Destructive Cults) را به عنوان تهدید اصلی هزاره سوم معرفی کرده اند.این تهدید بزرگ قرن به واسطه سرمایه گذاری های کشورهای غربی به شکلی فزاینده وارد کشور ما شده است؛ خانواده های ایرانی خصوصاً در طول یک دهه گذشته یا به طور مستقیم یا غیر مستقیم و در بسیاری مواقع نیز بدون آنکه خود اطلاع داشته باشند، با این پدیده درگیر شده اند.

شناخت فرقه ها، روش های تبلیغ و جذب، کنترل ذهن و شستشوی مغزی آنها نیازی است که باید هر خانواده ایرانی برای آن وقت بگذارد.

برای توضیح کنترل ادراک یا به عبارت دیگر مخدوش سازی ذهن توسط فرقه های مخرب به طور عام، در کتاب «فریب در فرقه ها» به تقسیم بندی سه گانه آنها اشاره می شود. مرحله نخست، شیوه های معمولی نفوذ و تأثیرگذاری عقلانی جهت ایجاد، تقویت یا تغییر اعتقادات در افراد تازه جذب شده است که به کار گرفته می شود.

این شیوه ها را به طور خلاصه، نفوذ یا تأثیرگذاری نامیده ایم. بعد از تغییر اعتقادات یک فرد، رهبران فرقه با یک مشکل جدی روبه رو می شوند و آن، این است که چگونه اعتقادات جدید را در فرد تثبیت کرده و مانع بازگشت وی به مبانی اعتقادی گذشته اش شوند. در این مرحله فرد تازه جذب شده تحت تأثیر شخصیت گذشته اش و همچنین در اثر کشش های احساسی و عاطفی نسبت به محیط و فضای زندگی گذشته، دوستان و خانواده اش، همواره تمایل برای بازگشت به اعتقادات قدیمی خود را دارد. به عنوان مثال گفتنی است، اگر درگذشته همواره روزهای تعطیل با دوستان به بازی فوتبال مبادرت داشته و بعد از پیوستن به فرقه، مجبور است این وقت را اختصاص به کار برای فرقه بدهد، با دیدن یا یادآوردی آن دوستان، خودبه خود به این سمت کشش پیدا می کند که کار فرقه ای را رها کرده و به دوستان قدیمی خود بپیوندد. رهبر فرقه جهت انجماد و تثبیت اعتقادات جدید در عناصر تازه جذب شده، اساساً جداسازی روانی و حتی فیزیکی آنها از محیط زندگی گذشته در جهت ایجاد انزوا از گذشته و همچنین شیوه های کنترل و تغییر رفتار را به کار می گیرد.

در اینجا این مجموعه از شیوه ها کنترل فکر یا کنترل ذهن نامیده می شود. سرانجام یک رهبر فرقه مخرب، برای آنکه زنان و مردان تازه جذب شده را تبدیل به مومی کند که بتواند هر زمان آنها را به شکل دلخواه خود درآورد، چاره ای ندارد مگر آنکه شخصیت فردی آنها را عوض کرده و آن را با شخصیت جمعی فرقه جایگزین سازد. این کار توسط کنترل عواطف یا ایجاد و به کارگیری هیجانات و احساسات انجام می گیرد که آن را شستشوی مغزی نامیده ایم.

در کتاب «فریب در فرقه ها» به طور کامل به این موضوع اشاره شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما