loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

همرزمان حسین (ع): 10 گفتار در تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم (ع) از آیت الله خامنه ای در سال 51

5 (2)

ناشر انقلاب اسلامی

نویسنده سید علی خامنه ای

سال نشر : 1398

تعداد صفحات : 424

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 60086 10003022
175,000 157,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب همرزمان حسین (ع) مشتمل بر 10 سخنرانی معظّمٌ له در ماه محرّم سال 51 است که توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است. حضرت آیت الله خامنه ای در محرّم سال 51 به تهران عزیمت میکنند و در هیئت انصار الحسین (علیه السّلام) و برخی از جلسات دیگر به سخنرانی می پردازند. هیئت انصار الحسین (علیه السّلام) از هیئتهای پرشور و انقلابی تهران بود و بسیاری از مبارزان انقلابی در جلسات این هیئت شرکت میکردند و سخنرانان این جلسه نیز از میان روحانیان انقلابی انتخاب میشدند. نفس سخنرانی در این جلسه، یک اقدام انقلابی از سوی ایشان تلقّی می شد.

ایشان از سوم محرم تا 12 محرم از ساعت 7:30 تا 9 صبح در این هیئت بیانات خود را در موضوع سیره ی امامان معصوم (علیهم السلام) در قالب طرح انسان 250 ساله مطرح میکنند. تمرکز اصلی این بیانات بر تحلیل زندگی امام سجاد (علیه السلام) تا امام کاظم (علیه السلام) است. چهار امام عزیزی که در اذهان متشرعان آن زمان بیشتر به عنوان افرادی ساکت و منزوی معروف بوده اند.

جلسه ی اول این بیانات به مباحث کلّی مربوط به بحث امامت و گونه های مختلف تحقیق در این بحث و هم فهرست مباحثی که در روزهای بعد مطرح خواهند کرد اختصاص یافته است. دربخش دوم کتاب همرزمان حسین (ع) درباره ی اهمیت شناخت امامان و توطئه های دشمنان برای تحریف چهره ی مبارزاتی و مجاهدانه ی این بزرگواران بحث شده است. جلسه ی سوم مربوط به مقامات و وظایف امامان است و در جلسه ی چهارم طرح انسان دویست وپنجاه ساله تشریح می شود و معانی مختلف جهاد و منظور از مجاهد بودن ائمّه (علیهم السلام) روشن میگردد.

جلسه ی پنجم این بیانات به تقسیم دوران امامت به چهار دوره و توضیح مختصر هر کدام از دوره ها سپری شده است. معظّم له در جلسه ی ششم با اشاره به کار نشدن بر روی دوره ی چهارم امامت که از زمان امام سجّاد (علیه السّلام) تا امام عسکری (علیه السّلام) است، بحث از این دوره را آغاز کرده اند. در این جلسه به شرح تحلیلی تلاش های مجدّانه ی امام سجّاد و امام باقر (علیهماالسّلام) پرداخته اند.

جلسه ی هفتم کتاب همرزمان حسین (ع)، شامل توضیح سیره ی سیاسی و اجتماعی امام صادق (علیه السّلام) و بررسی روایات تاریخی مربوط به ایشان است. در این جلسه بحث مختصری از حیات سیاسی امام کاظم (علیه السّلام) و همچنین موضع گیری های ائمّه (علیهم السّلام) نسبت به قیام های امامزادگان انقلابی و نیز تعریف صحیح تقیّه شده است.

جلسه به روز هشتم خود رسیده است. آیت الله خامنه ای در این جلسه به برخوردهای تند ائمّه ی دوره ی چهارم با خلفا و علمای درباری و همچنین بحث بهره گیری ایشان از شعرای مجاهد پرداخته اند. جلسه نهم اختصاص به بحث امامزادگان انقلابی دارد. البتّه این جلسه بیشتر به شرح موضع گیری امام صادق (علیه السّلام) درباره ی قیام زید اختصاص یافته است. شایان ذکر است که نام چندین نفر از امامزادگان در چندین جلسه از جلسات این سخنرانیها آمده و شرح کوتاهی درباره ی آنها داده شده است. جلسه دهم این سلسله جلسات مصادف شده است به توضیح مختصری درباره ی تقیّه و نکات نو و ارزنده ای در این موضوع به مخاطبان عرضه شده است.

این بیانات بیش از آنکه یک سخنرانی باشد، یک بحث تحلیلی و علمی است. ایشان به ذکر کلّی نظرات خود اکتفا نکرده اند و برای هر موضوعی که مطرح میکنند، شواهد متعدّد تاریخی و روایی را پیش روی مخاطب میگذارند. مراحل کار بر این سخنرانی ها به این صورت بود که ابتدا صوت بیانات به دقّت پیاده سازی و بازشنوایی مکرّر شد. با توجّه به اینکه نوع متن، به صورت گفتاری بود، ویراست مختصری بر روی آن اعمال گردید تا مخاطب ارتباط بهتری با متن پیدا کند.

کتاب همرزمان حسین (ع)، پایان راه نیست بلکه آغازی است برای آشنایی صحیح با سیره ی پربهجت و درس آموز اهل بیت (علیهم السّلام) و بر دانشمندان تاریخ اسلام است تا با بهره گیری از نکات و سرخط های ارائه شده ی در این کتاب، دَین خود را نسبت به این بزرگواران و جامعه ی اسلامی ادا نمایند.

موضوعی که در نظر بود در این محفل در ظرف چند روز پیرامون آن صحبت شود، بحثی است درباره ی امامت. البتّه درباره ی این مسئله از ابعاد گوناگونی میشود حرف زد و حرف میزنند. بنده باید معلوم کنم که از چه بعدی میخواهم درباره ی این مسئله صحبت کنم. امروز اگر ما بتوانیم برای شما آقایان روشن کنیم که درباره ی چه موضوعی بنا است در روزهای آینده بحث کنیم، کافی است.
بحث درباره ی ضرورت امامت یک وقت بحث در این است که به چه دلیل امامت لازم است. در این موضوع انسان باید ثابت کند که غیر از نبوّت، امامتی لازم است و فلسفه ی امامت بیان شود؛ بحث ما در این نیست. این نه از این باب است که ما این بحثها را لازم نمیدانیم؛ چرا، لازم میدانیم، بحث هم میکنیم، بحث هم کرده ایم؛ امّا در این مجلس، بحث دیگری مورد نظر ما است که به نظر ما فعلا برای این محفل - و به طور کلّی برای ما - لازم تر است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

مهدی رجبی

سلام جلد سخت ندارید؟؟

11 اردیبهشت 1400

سلام خیر

سیدمهدی جلالی

مگه میشه اینقدر این کتاب قشنگ و خوندنی باش!!؟؟
برعکس اسم کتاب که آدم فکر میکنه مربوط به شهدای کربلاست ولی در واقع به موضوع فلسفه ی امامت و مسائل پیرامون اون اشاره داره،همین موضوع گفته شده رو به بهترین شکل ممکن اونم در دورانی که هنوز در کشور انقلاب نشده بود (سال 1351)مقام معظم رهبری بیان میکنه.

10 دی 1399

ساناز صالح

اگر به من بگن تمام کتابهات داره توی آتیش می سوزه و فقط میتونی یکیشون رو از سوختن در امان نگهداری برای خودت، من کتاب همرزمان رو انتخاب میکنم

27 شهریور 1398

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما