loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

در قلمرو سوگ و خاطره: جنگ جهانی اول در تاریخ فرهنگی اروپا

ناشر سوره مهر

نویسنده جی وینتر

مترجم علی فتحعلی آشتیانی

سال نشر : 1385

تعداد صفحات : 506

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

نگارنده در این کتاب به بازکاوی تاثیر پیچیده ی جنگ 1914 - 1918 بر تاریخ فرهنگی اروپا با تمرکز روی یک مضمون محوری یعنی قالب و محتوای سوگواری برای کشتگان جنگ جهانی اول پرداخته است. به تصریح کتاب: "او یکی از مقاطع حساس تاریخ فرهنگی سده ی بیستم را مورد ارزیابی قرار می دهد. دکتر وینتر در لا به لای اسناد و مدارک ادبی، هنری، و معماری به گشت وگذار می پردازد تا از منظری نو به فرهنگ نکوداشت جان باختگان جنگ بنگرد و ما را با راه و رسم جوامعی که پس از سال 1918 برای دست یابی به تسلای جمعی می کوشیدند آشنا کند. واکنش اروپاییان به وقایع دردناک سال های 1914 - 1918 در محاصره ی تفاسیر مدرنیستی رایجی قرار دارد که دکتر وینتر به شکستن حلقه ی این محاصره اقدام و خود متقابلا استدلال می کند که مشخصه ی بارز آن واکنش ها ارایه ی تفسیرهایی از جنگ جهانی اول با تکیه بر معیارهای سنتی است.

همچنین فهرست این کتاب حاوی عناوین ذیل است : فهرست تصاویر , اشاره , پیش گفتار , سپاس گزاری , مقدمه , بخش اول-فاجعه و دلداری ( فصل اول/ راهیان خانه /بازگشت مردگان- فصل دوم /جوامع سوگوار- فصل سوم / روح باوری و نسل از دست رفته – فصل چهارم /یادمان های جنگ و روند سوگواری ) بخش دوم – (قواعد فرهنگی و زبان های سوگواری فصل پنجم/اساطیر : فیلم ها ,مذهب عوامانه و موضوع مقدسین ... - فصل ششم /تجسم مصیبت در هنر/از پیشگویی تا تمثیل- فصل هفتم /تجسم مصیبت در ادبیات جنگ –فصل هشتم /شعر جنگ ,رمانتیسم و رجعت مقدسین- فصل نهم/خاتمه و در پایان نیز پی نوشتها)

نگارنده در پایان کتاب، خاطرنشان می سازد: این فاجعه ی انسانی به سه طریق در اروپای این دوره دارای شاخصه های فرهنگی شد. نخستین شاخص شیوه ی تجسمی بود، از طریق تصویر اموات و رجعت آن ها؛ مجموعه ی استعاراتی که غالبا به تاملات و اندیشه هایی درباره ی مضامین آخرالزمانی وارد می شد. دومین شاخص از نظم و نثر کمک می گرفت که مبین همان تمایل به "دیدن" اموات در میان زندگان بود. در این مقوله نیز شمایل و انگاره های مقدس تکثیر می شدند. زبان های مقدس در هنرهای تجسمی منتفی و مطرود نبودند، بلکه در هیاتی نو عرضه می شدند.

جریان خروشان روح گرایی در زمان جنگ گواه همان جست و جو به دنبال مقدسین بود، هرچند در قالب ها و روش های غیر سنتی، روش اجتماعی سومین شاخص فرهنگی بود؛ به عبارت دیگر از طریق کنش اجتماعی بیان می شد. این مقوله معمولا در سطوح محلی صورت می گرفت، هرچند که مراسم عظیم روز آتش بس نیز همان حرکت را دربرداشت..... وقتی که مساله ای جنبه ی جهانی پیدا می کند، واکنش به آن نیز همین خصلت را می یابد. فیلم های عامه پسند، هنر پوسترسازی و نقاشی آوانگارد به اندازه ی نظم و نثر، نازک اندیشی ها و تاملاتی درباره ی مقدسین را ثبت و ضبط می کردند که البته از نظر اندیشه های ژرفی که بیان می کردند دارای سطوح و مراتب مختلفی بودند، اما آلام جانکاه میلیون ها انسان را که طعم تلخ فقدان را چشیده بودند، منعکس می ساختند.

حرکات و کلام با هم انطباق داشت. داغدیدگی را همه می فهمیدند و فردی و جمعی به احیای آن قیام می کردند. در خانواده ها، انجمن ها، و اجتماعاتی که ابتدا تشکیل می شد و سپس در جوار یادمان های معروف و مهجور جنگ گرد می آمدند تا از جان باختگان ذکر خیری به میان آورند و یادشان را گرامی دارند. پاسداشت اموات به هرشکلی که صورت می گرفت بی تردید نشانه ی همانندی حیات فرهنگی اروپا در این دوره بود. فرق طبقه یا مرتبه در این اجتماعات به اندازه ی فرق ساده ی کسانی بود که عزیزی را از دست داده بودند و کسانی که چنین نبودند. در میان میراث های به جای مانده از جنگ جهانی اول، این پیوند و علقه ی سوگواران از شاخص ترین و ماندگارترین میراث هاست.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما