loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جنایات غرب (مروری بر کارنامه سیاه تمدن غرب در پنج قرن استثمار و غارت جهان)

4.2 (5)

ناشر اشراق حکمت

نویسنده مهدی سعیدی

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 792

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب حاضر در راستای روشنگری نسل جوان نسبت به سابقه استعمارگری غرب، که مروری بر کارنامه سیاه تمدن غرب در پنج قرن استثمار و غارت جهان می باشد، تالیف شده است.
این کتاب در فصل های زیر به رشته تحریر درآمده است:

در فصل اول به چیستی استعمار توجه شده است. استعمار، به عنوان پدیده ای سیاسی - اقتصادی حدود سال 1500م، آغاز شد. در طول این مدت، استعمارگران برخی از کشورهای اروپایی، مناطق وسیعی از دنیا را کشف کردند و در آن جا ساکن شدند و به بهره برداری پرداختند. برخی از صاحب نظران معتقدند که استعمار به دوران باستان برمی گردد و اقدامات حکومت های باستانی نظیر فینیقیه، یونانی ها و سرانجام رومی ها را در ایجاد پایگاه هایی خارج از سرزمین شان، به منظور استفاده از آن سرزمین ها برای تجارت، جنگ یا گسترش فرهنگ خود، نوعی استعمار می دانند. در ادامه به اهمیت بحث استعمار پرداخته است زیرا در این برهه از تاریخ اهمیت شناخت حقیقت در باب تاریخ استعمار و استعمارگران و ارائه تصویری صحیح، همه جانبه و مستند از حوادثی است که در قرون 15 تا 20 میلادی، در بیش از نیمی از جهان به وقوع پیوسته و آثار و تبعات آن همچنان ادامه دارد. شناختی که در اذهان ما اغلب به صورت گزینشی و ناقص تصویر شده است و بدون شک، شناخت همه جانبه و مبتنی بر مستندات تاریخی، می تواند نگرش ما را نسبت به آن چه امروز «تمدّن غرب» نامیده می شود، تغییر دهد و حسّاسّیت ها و دغدغه هایی را برانگیزد که پیش از آن به سبب بی اطّلاعی یا کم اطلاعی وجود نداشته است.

در فصل دوم این کتاب به ادوار استعمار اشاره شده است که از آن جمله استعمار در دوران باستان و استعمار نو و استعمار فرانو به تفصیل بیان شده است.

در فصل سوم از این کتاب به میراث استعمار اشاره شده است که می توان به مواردی از جمله پیامد حضور استعمارگران در کشورهای مستعمره که در معضلات اجتماعی: از جمله فقر، تغییر ساختار اجتماعی، سیاسی: که از آن جمله وابستگی سیاسی، اختلافات مرزی، اقتصادی: وابستگی ساختار اقتصاد مستعمرات به بازار جهانی، وابستگی پولی و بانکی به کشورهای مرکز و موارد دیگر از این دست، فرهنگی: بحران فرهنگی، استحاله فرهنگی و ...

در فصل چهارم کارنامه استعمارگران در طی پنچ قرن بیان شده است در میان استعمارگران می توان از کشورهای پرتغال، اسپانیا، هلند، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، آلمان، بلژیک و آمریکا به عنوان مهم ترین کشورهایی یاد کرد که در طول قریب به پنج قرن بیش ترین فجایع بشری را آفریدند. البته در این فهرست نام های دیگری نیز وجود دارد که این کتاب به بیان مهم ترین آنها پرداخته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

پارسا اشجع

با عرض سلام و درود خدمت برادران عزیزم ، احسنت ، احسنت و آفرین بر شما ، من ماه ها منتظر همچین کتابی بودم ، و الان به صورت معجزه با این اثر ارزشمند آشنا شدم ، بسیار عالی و مفصل توضیح داده شده ، ان شا الله که بتونیم مملکت و جوون هامون را از دست استعمار و تجاوز بیگانگان نجات بدیم و آگاه بشیم از وضعیتی که هست ، از خواااااب غفلت بیدار بشیم .

31 فروردین 1401

محمدی

عالی ممنون

16 تیر 1397

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما