loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نگاهی انتقادی به دانشگاه هاروارد

ناشر موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی

نویسنده هری لویس

مترجم سید مرتضی مردیها

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 468

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 61010 10003022
210,000 199,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

در این کتاب نویسنده توضیح می دهد که چگونه هاروارد و سایر دانشگاه های بزرگ ما، دیدشان را نسبت به هدف اساسی تحصیلات دوره کارشناسی از دست داده اند.

مولف در این باره معتقد است، آموزش به معنی تدریس تاریخ ها، فرمول ها، قوانینی، اسامی و مکان ها نیست. در واقع آموزش به هیچ وجه محدود به تدریس کلاسی نمی شود. یادگیری در دانشگاه های تحقیقاتی بزرگ گاهی عالی است و گاهی هم نیست، ولی فارغ التحصیلان این کالج ها چه کلاس های خوبی را گذرانده باشند، چه کلاس هایشان بد بوده باشد، وقتی پس از مدتی دفتر و دست نوشته هایشان را نگاه می کنند، می فهمند تقریبا هیچ کدام از اعداد و ارقامی و شکل هایی را که آموخته اند، ملکة ذهنشان نشده است. آن ها احتمالاً یک آموزگار خوب را خیلی بهتر از آنچه به ایشان آموخته است، به خاطر خواهند آورد.

دانشگاه ها به خوبی وسایل لازم برای حمایت از رشد شخصی دانشجویان را در اختیار دارند. آن ها ضرورت های زندگی روزمره را در اجتماع کوچکی از استادان و دانشجویان فراهم می آورند. در دانشگاه های رده بالا میزان کمک هزینه تحصیلی به قدری هست که تعداد کمی از دانشجویان برای تأمین هزینه هایشان نیاز به کارکردن داشته باشند، ولی به راستی چرا کالج های دانشگاه های بزرگ با وجود داشتن امکانات لازم، در مأموریت خود شکست می خورند؟

چگونگی و علت این شکست و پیامدهای حاصل از آن، موضوع این کتاب است. به گفته مولف این اثر، دانشگاه ها دیگر این تصور را ندارند که مأموریت تعلیمی و تربیتی آن ها شامل تبدیل نوجوانان که زندگی شان توسط خانواده ها و مدارس شکل می گیرد به بزرگسالانی با عقل و درایت کافی برای پذیرش مسئولیت زندگی خودشان و جامعه است. شکست در این مأموریت امر ثابتی نیست، ولی لازم است دانشگاه های بزرگ آرمان گرایی را به تحصیلات دوره کارشناسی بازگردانند تا دریابند چه پتانسیل عظیمی در اختیار دارند.

در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: «دانشگاه های پژوهش محور آمریکا مایه رشک جهان اند. ده هاست این دانشگاه ها سرچشمه نوآوری و خلاقیت در خدمت رسانی به جامعه بوده اند. از سوی دیگر، جامعه نیز کالج های دوره کارشناسی را که بخشی از این دانشگاه ها است، اوج فرصت های آموزشی برای جوانان ترسیم می کند. پیوستگی پژوهش و تدریس در دانشگاه ها موجب می شود تا بزرگ ترین متخصصان با دانش آموزان آتیه دار در ارتباط باشند. تمایز بین دستاوردهای هیئت علمی و دانشجویان در دانشگاه های رده بالا هر سال بیشتر می شود. خانواده های بی شماری هستند که آرزو دارند دختران و پسرانشان در هاروارد، پرینستون، ییل و یا استنفورد درس بخوانند. آن ها گرفتن پذیرش از این دانشگاه ها را در حکم به رسمیت شناخته شدن موفقیت فرزندانشان و ثبت نام در این دانشگاه ها را تضمینی برای آینده ای روشن می دانند.

کالج یک دانشگاه پژوهشی باسابقه را می توان نمادی آمریکایی دانست. همه نمادهای آمریکایی ـ حتی مترقی ترینشان ـ می خواهند مورد توجه شهروندان جامعه باشند. البته برداشت فارغ التحصیلان قدیمی هم غلط نیست. کالج های قدیمی تغییرات زیادی کرده اند. تغییراتی که از حد رنگ پوست افراد و تغییرات در ساختمان هایی که فارغ التحصیلان در گردهمایی ها متوجهشان می شوند، فراتر می رود. ساختارهای نهادی قدیمی باقی می مانند ولی بسیاری از آن ها معنای خود را از دست می دهند. برنامه درسی پربارتر از همیشه شده ولی دیگر حول ایده های مشخصی نمی چرخد.

جان کلام اینکه دانشگاه ها نقش تربیتی خود را در قبال دانشجویان فراموش کرده اند. امروزه دانشگاه ها بهتر از همیشه در قالب تولید کننده و مخزن دانش عمل می کنند ولی فراموش کرده اند وظیفه بنیادی آموزش در دوران کارشناسی این است که دانشجویان هجده و نوزده ساله را به بیست و یکی ـ دو سالگی برساند، در رشدشان به آنها کمک کند، تا دریابند چه کسی هستند و کمکشان کند تا هدف بزرگتری را برای زندگی شان جست وجو کنند تا در نهایت هنگامی که کالج را ترک می کنند به انسان های بهتری تبدیل شده باشند.»

نویسنده در بخش دیگری از این مقدمه درباره علت انتخاب دانشگاه هاروارد به عنوان موضوع این کتاب می نویسد: «وقایع اتفاقیه در دانشگاه هاروارد ـ جایی که من بیشتر زمان حرفه ای ام را در آن سپری کرده ام ـ منبع مثال ها و داده هایی است که من تحلیلم درباره آموزش عالی را بر آن بنا می کنم. بسیاری از وقایعی که در هاروارد اتفاق می افتد در جاهای دیگر هم تکرار می شود، پس می توان درباره هر یک از دانشگاه های بزرگ ما، کتاب مشابهی نوشت. با این حال، هاروارد از برخی لحاظ منحصر به فرد است. هاروارد قدیمی ترین دانشگاه آمریکاست و در نتیجه بسیاری از استانداردهای خوب و بد را این دانشگاه وضع کرده و دارای نمادهایی است که در ذهنیت جامعه به عنوان دانشگاهی برتر و متمایز جا افتاده است. تصویری که من از هاروارد به دست می دهم شاید الگووار یا حتی افراطی به نظر برسد، ولی همه حرف هایم حقیقت دارد، مهم است و از وجود روندهایی در سطحی وسیع تر خبر می دهد.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما