loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مسئله علم در ایران: از تاریخ و فلسفه علم تا فرهنگ دانشگاهی

تأملات صاحب نظران ایرانی در باب آموزش عالی 6

ناشر موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی

نویسنده موسی اکرمی

دبیر مجموعه جبار رحمانی

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 528

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 61012 10003022
236,000 224,200 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این کتاب در شش دفتر شامل درباره فلسفه علم، درباره پیوند میان میان علم و ناعلم، فلسفه علم در ایران، درباره تاریخ علم و تاریخ نگاری علم، درباره فلسفه و یا علم دانشوران و درباره «هست» و «باید» آموزش عالی در ایران است.

نگرش حاکم بر این گفت وگوها، سخنرانی ها، و یادداشت ها واقع گرایی علمی است که از دستاوردهای برجسته سنت فلسفه تحلیلی است، و نویسنده سال ها است که همواره از آن دفاع کرده و در ترویج آن کوشیده است.

اکرمی در بخشی از مقدمه کتاب می نویسد: «من در نوشتارها و گفتارهای خود همواره حفظ حریم فلسفه (و مابعدالبیعه عمومی) در برابر علم، و همچنین حفظ حریم علم در برابر فلسفه (و مابعدالطبیعه عمومی) را، درهر گونه فلسفه ورزی و علم ورزی، برای پاکیزگی و سلامت هر کدام از آن ها بسیار ضروری دانسته ام.

این امر در کشور ما ضرورت و فوریت بیشتری دارد زیرا علی رغم وجود سنت گرانسنگی از مابعدالطبیعه در فلسفه چیره در این سرزمین و وجود دانشمندان برخوردار از روش شناسی علمی (مانند ابن هیثم و ابوریحان بیرونی) در دوران پیش از پدیدآیی و چیرگی یابی علم مدرن عوامل زیادی در کشور وجود دارند که هم رهزن عقل اند و افراد و نهادها را به علل و دلایل گوناگون به سوی گونه ئی ضدیت دانسته یا نادانسته با علم از یک سو و آشفته اندیشی در دایره فلسفه ورزی از سوی دیگر می رانند یا می کشانند.

از این رو پاسداشت دستاوردهای سترگ پیشینیان در روش و نگرش علمی از یک سو، و فلسفه ورزی دقیق و سنجیده و معیاریت از سوی دیگر وظیفه همگان، به ویژه نزد سکانداران برنامه ریزی آموزشی و پژوهشی و آموزگاران و پژوهشگران در تراز عالی آموزش و پژوهش است.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما