loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نقد و بررسی مکاتب اخلاقی

5 (1)

ناشر انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)

نویسنده محمدتقی مصباح یزدی

تحقیق و تنظیم کتاب احمدحسین شریفی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 367

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 6106 10003022
110,000 99,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، مجموعه درس های حضرت استاد درباره فلسفه اخلاق است که توسط جناب حجت الاسلام آقای احمدحسین شریفی نگارش یافته است و در انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به چاپ رسیده است. کتاب نقد و بررسی مکاتب اخلاقی که در سه بخش و یک نتیجه گیری تدوین شده، مکمل بحث های مطرح شده در کتاب «فلسفه اخلاق» معظم له می باشد.

کتاب نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، در ابتدا به دسته بندی مکاتب و نظریات اخلاقی پرداخته و براساس آن، بخش های دیگر را سامان داده است. بخش های سه گانه این کتاب شرح و توضیح مکاتب غیرواقع گرا، واقع گرای طبیعی، و مکاتب واقع گرای مابعدالطبیعی است. با توجه به موضوع هر بخش ، هر فصل از کتاب به تاریخچه پیدایش یک مکتب اخلاقی، اصول و مبانی آن و توضیح مفاهیم کلیدی آن مکتب، اشاره می کند، و در نهایت با نمایش مختصات کلی، آن مکتب را به آوردگاه بررسی و نقد فرامی خواند و ابعاد، نقاط قوت و ضعف آن را بیان می دارد.

از این جمله می توان به بررسی و نقد مکاتبی چون: احساس گرایی، توصیه گرایی، جامعه گرایی، قراردادگرایی، لذت گرایی، سودگرایی و ... اشاره کرد. در پایان نیز در فصلی مشروح، نظریه اخلاقی اسلام را، با اشاره به جایگاه عقل، تجربه و وحی در حکم اخلاقی، معیار ارزش گذاری افعال اخلاقی، نقش اختیار و انتخاب آگاهانه در ارزش اخلاقی و بیان اصالت روح و مراتب طولی و عرضی آن، نقش نیت در تکامل نفس و نیز توضیحاتی درباره انتزاعی دانستن مفاهیم اخلاقی و اخباری دانستن حقیقت جمله اخلاقی، شرح می دهد. در بخش نتیجه گیری هم عناصر اصلی نظریه اخلاقی اسلام، معنای قرب به منزله کمال نهایی انسان، و ویژگی های نظام اخلاقی اسلام بیان می شود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما