loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کالبدشکافی فیلم: درآمدی به روش های کیفی تحلیل فیلم

ناشر سوره مهر | پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

نویسنده آرین طاهری

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 220

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب در دو بخش تنظیم شده است. در بخش نخست، کلیّات نظری مربوط به مبحث «تحلیل متن» در مطالعات ارتباطی و سینمایی طرح شده است و در بخش دوم به معرّفی چهار رویکرد روش شناختی به تحلیل فیلم پرداخته شده است.

در بخش دوم این کتاب، هر کدام از روش های معرّفی شده، به صورت مصداقی در تحلیل یک فیلم مستند از سینمای ایران به کار گرفته شده است.
چهار روش «تحلیل روایت ساختارگرا»، «تحلیل بلاغی دراماتیسم»، «تحلیل نشانه شناسی» و «تحلیل زیباشناسی کاربردی» تنها روش های کیفی برای تحلیل متون فیلمی نیستند. بلکه به باور نگارنده در زمره پایه ای ترین، اصیل ترین و کاربردی ترین شیوه های تحلیل متن هستند که متأسفانه بعضی از آنها هنوز در مطالعات سینمایی و تحلیل متون رسانه ای کشور ما شناخته شده نیستند و به کار گرفته نشده اند.

همچنین فیلم های «من نگهدار جمالی وسترن می سازم»، «این یک درخت است! نیست؟!»، «آخرین روزهای زمستان» و «پیش» از این جهت به عنوان موردهای مطالعاتی انتخاب شده اند که بنا به ویژگی های ساختاری و درونمایه ای می توانستند به خوبی مفاهیم نظری هر کدام از روش های تحلیل متنی که قصد معرفی ابعاد نظری و شیوه های کاربست عملی آن را داشتیم عیان سازند.
گرچه فیلم های انتخاب شده ضرورتاً شاخص ترین نمونه های سینمای ایران نیستند ولی مطالعه هر کدام از این فیلم ها، برای معرّفی هر روشی که به کار رفته است، یکی از تبیین کننده ترین نمونه های ممکن برای توضیح پیچیدگی ها و ظرایف مفهومی و عملیاتی آن روش محسوب می شوند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما