loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جهاد

ناشر صدرا

نویسنده مرتضی مطهری

سال نشر : 1388

تعداد صفحات : 114

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

اسلام جهاد را برای تحمیل عقیده نمی خواهد، برای مانع از میان برداشتن می خواهد.

این کتاب چهار جلسه سخنرانی استاد شهید آیت الله مطهری است که در سال 1350 درمسجد الجواد (تهران) در جمع عمومی و به طور هفتگی ایراد شده است. متن پیاده شده ی این سخنرانی ها در همان زمان در اختیار استاد شهید قرار گرفته و ایشان اصلاحات و اضافات اندکی بر آن معمول کرده اند.

بحث کلی کتاب پیرامون مفاد و مضمون آیه 29 از سوره توبه می باشد که به لزوم نبرد مسلمانان با بعضی از اهل کتاب که خصوصیات آنها در آیه مبارکه آمده است تصریح دارد . از جمله مطالب مورد بحث : مطلق یا مقید بودن جنگ با اهل کتاب ، فلسفه و هدف جهاد ، تفاوت میان مشرک و غیر مشرک ، پیمان با کفار ، جنگ دفاعی ، حقوق انسانیت ، جنگ برای رفع مانع از ایمان و توحید ، مقیاس حقوق شخصی و حقوق عمومی ، آزادی فکر یا آزادی عقیده ، جزیه .

o بقره 190. در راه خدا، با کسانی که با شما میجنگند، نبرد کنید! و از حدّ تجاوز نکنید ، که خدا تعدّیکنندگان را دوست نمیدارد!. تجاوز یعنی غیر از جنگ در میدان جنگ کارهای دیگر نکنید، کشتن غیر نظامیان، قطع درختان و ...o اسلام به خودش حق می دهد که دعوتش را در جهان منتشر کند ولی اگر دعوتش بخواهد منتشر شود فرع بر این است که آزادی برای نشر دعوت داشته باشد که بتواند دعوت خودش را منتشر کند.==> در اینجا جنگیدن با حاکمان جایز است. از نظر اسلام این هم جایز است برای اینکه خود این یکنوع قیام در برابر ظلم است ، گو اینکه خود این مظلوم بسا هست ، توجه ندارد به این ظلم ، او تقاضا نکرده ولی لزومی ندارد که تقضا شده باشد.ص30
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما