loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جامع التمثیل: فرهنگ کهن امثال فارسی

ناشر مولی

نویسنده محمدعلی حبله رودی

مستندساز حسن نصیری جامی

تصحیح و تعلیق حسن نصیری جامی

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 1224

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 61887 10003022
1,470,000 1,396,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتابی که پیش روی شماست از چند نظر میتواند مهم و در خور توجه باشد:
۱. این کتاب نخستین و کهن ترین فرهنگ جامع امثال فارسی به شمار میرود و مواف آن - محمد علی حبله رودی-در عرصه جمع آوری و تدوین امثال فارسی پیشگام بوده و آغازگر و طلایه دار این شیوه در ادب فارسی محسوب میگردد.
۲. اکنون نیز پس از گذشت قرنها، ساختار نظام مند و اسلوب تبویب این کتاب به عنوان روشی نظام مند و علمی مورد توجه است.
۳. این کتاب از نظر ادبی و ارزش های زبانی و لغوی به عنوان بخشی از میراث نثر فارسی در دوره ای خاص- و خارج ز حدود ایران- مورد توجه است.
۴. این کتاب میتواند در دایره ادبیات تعلیمی قرار گیردو مولف از جاذبه های روایی حکایات و تمثیل ها در ارائه و تبیین مطالب اخلاقی و تربیتی به خوبی بهره برده است. ۵. این کتاب از گنجینه های مغتنم و مستند ادبیات عامه (شفاهی) ایران به شمار میرود و از دیدگاه های گوناگون قابل مطالعه و مداقه است.

در چاپ حاضر جانب ذوقی و هنری این فرهنگ کهن نیز رعایت شده است و مجموعا ۷۱ نگاره از نگاره های چاپ های سنگی کهن این کتاب در ضمن حکایت ها آمده است. ...به حاصل تفاوتها و تصرفهای (کاتبان)، اکنون ما دو روایت و تحریر از کتاب جامع التمثیل را پیش رو داریم، تحریری اصیل و اولیه که نزدیک به عصر مولف است و دیگر تحریری واعظانه و متصرفانه که بعضا مثلها و تمثیلها و حکایات و عباراتی مشفقانه و اخلاقی بر تحریر اصیل و اولیه افزون گشته است.
طبعا در تحریر دوم وجه وعظ آمیز و اخلاقی بر وجه ادبی کتاب غلبه نموده و زبان و سبک نگارش به زبان اهل وعظ و عالمان دینی و گاه عرفا شباهت بیشتری یافته است؛ در این رهگذر به اقتضای بیان اهل مجلس، گاه عبارات، مثل ها و تمثیل ها و حکایاتی نیز بر متن افزون گشته که اصالتا متعلق به جامع التمثیل نیستند و اصالت روایی- در مقایسه با روایت (تحریر) نخستین- ندارند و بسیاری از مطالب و عبارات متنی آن نیز دستخوش تغییر و دگرگونی گردیده است.

ما در این تصحیح جانب تحریر اولیه روایت کهن و نخستین جامع التمثیل را گرفته ایم و البته تحریر و روایت دوم را نیز به موازات از نظر دور نداشته ایم. بنابراین تصحیح حاضر به صورت آغازین تالیف نزدیکتر است، لیکن سعی شده جامعیت و اشتمال جامع التمثیل-بنا به روایتها و تحریرهای متفاوت- حفظ گردد و تمامی مثلها، حکایات و تمثیل های افزون بر نسخه اساس به صورت الحاقی مشخصا درج و ضبط گردد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما