loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حافظ معنوی: غزلیات حافظ به روایت دکتر دینانی - جلد دوم

ناشر اطلاعات

نویسنده غلامحسین ابراهیمی دینانی

تحقیق و تنظیم کتاب کریم فیضی

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 647

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

خواجه شمس الدین محمد شیرازی، با تخلص حافظ، یکی از قله های رفیع زبان فارسی و فرهنگ ایرانی است. از راز و رمزهای سخن حافظ شیرازی می توان به روح و اندرون فرهنگ ایرانی راه بُرد. کتاب حاضر، برای ایضاح سخن شاعر بلندآوازه ایران زمین، لسان الغیب حافظ به قلم آمده است و پاره دوم اثری است که جلد نخست آن سالها پیش منتشر شده و مورد استقبال خوانندگان گرامی و دانشوران و اهل تحقیق قرار گرفته است.

بخشی از مقدمه پانزده صفحه ای دکتر ابراهیمی دینانی بر جلد دوم کتاب حافظ معنوی:
دل انسان، کعبه باطنی و کلیسای درونی و دیرمغان است و حافظ با کعبه و کلیسا و دیرمغان بیگانه نیست. او از آتشی در دل خود خبر می دهد که هرگز خاموش نمی شود و آن آتش که هرگز خاموش نمی شود، آتش عشق و معرفت است. زبان همیشه از سرشاری دل، سخن می گوید و آنجا که دل از سرشاری عشق و معرفت خالی باشد، سخن نیز یاوه و تهی و بدون محتوا خواهد بود.
سخن، زمینه ساز تلاقی و هماهنگی میان معرفت و تصویر و عقل با خیال است. به واسطه سخن است که عقل در خیال ظهور پیدا میکند و معرفت در شکل ظاهری متجلی می گردد. عالم خیال و جهان مثال نقش میانجی دارد و به واسطه همین میانجی گری است که راه عالم باطن به جهان ظاهر گشوده می شود و انسان می تواند از جهان ظاهری به عالم باطن دست پیدا کند.

جلد دوم این کتاب از دو بخش عمده تشکیل شده است که عبارتند از:
حافظ و چند مسئله بنیادی (مانند: حافظ و زمانه، جایگاه فلسفی و عرفانی حافظ، تفاوت ها و مشابهت های ابن سینا و حافظ، خیام و حافظ، حلاج و حافظ، آیا حافظ لیبرال است؟...) بخش دوم هم به تفسیر غزلیات حافظ می پردازد که می توان به مباحث مربوط به: عشق، هستی، وحدت، کثرت، آزادی، سعادت، معرفت، اخلاق و روزگار اشاره کرد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما