loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گروه بی نام

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده معصومه شکور قهاری

مقدمه نویس عبدالله جاسبی

سال نشر : 1402

تعداد صفحات : 552

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 61926 10003022
400,000 380,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب «گروه بی نام» با مقدمه دکتر عبدالله جاسبی و تدوین دکتر معصومه شکوری قهاری به بررسی تاریخچه یک گروه انقلابی در دوران پهلوی می پردازد.

از دهه 40 و 50 گروه های مبارز مخالف رژپم پهلوی شکل گرفت که بعضی از این گروه ها (گروه سازمان چریک های فدایی خلق ایران، گروه فلسطین، توفان، آرمان خلق) به لحاظ عقیده و مسلک به پایگاه چپ تعلق داشتند و برخی دیگر مانند گروه حزب ملل اسلامی، هیات موتلفه اسلامی و... به عقاید اسلامی معتقد بودند که به مبارزه با رژیم شاه پرداختند. گروه بی نام از جمله تشکل های ضد رژیم بود که با انگیزه مبارزه مخفی و غیرعلنی با نفوذ در سیستم نظامی و نیروهای مسلح کشور از سوی عبدالله جاسبی و شهیدحسن آیت تاسیس شد.

کتاب در دو بخش «تاریخچه احزاب و گروه های مبارز با مشی مسلحانه در دهه 40 و 50 شمسی» و «تاریخ شفاهی گروه بی نام» تنظیم شده است.

شت جلد کتاب با اشاره به اعضای گروه بی نام می خوانیم: «این تحقیقی است درباره گروهی از میان گروه های بی شمار فعال و مبارز با رژیم پهلوی. این گروه زیرزمینی بنا به علل امنیتی هیچ اسمی بر خود انتخاب نکرده، لذا «گروه بی نام» نامیده می شود. اعضای گروه مرکب از دانشجویان، دانشگاهیان، نظامیان و برخی صاحبان مشاغل آزاد بودند که برای رسیدن به آرمان های اسلامی وارد عرصه پرخطر مبارزه شدند و با حزم و احتیاط ستودنی به آگاهی بخشی و جذب نیرو، برای سرنگونی رژیم و پیروزی انقلاب اسلامی پرداختند.»

در سطوری از مقدمه دکتر جاسبی آمده است: «شرح سرگذشت گروه بی نام نه تنها فصلی از تاریخ انقلاب در کشورمان است که باید گشود، شنید و نقد کرد که بخشی از گنج نهفته در دانش شفاهی ماست. مضاف آنکه به ذائقه ایرانیان که همواره یاور مظلوم و ستایشگر قیام کنندگان بودند، داستان آنها پایدار خواهد ماند و خواهند درخشید تا شاید جام جمی که از بیگانگان طلب می شود و قهرمانانی که در عمق آمریکای لاتین، آسیا و آفریقا جستجو می شود، در سرداران خویش بیابیم و فراتر از یادی که در لفظ، آنها را در قله های درخشان تاریخ جای دهیم.»(ص13)

بخش نخست «تاریخچه احزاب و گروه های مبارز با مشی مسلحانه در دهه 40 و 50 شمسی» در معرفی گروه آمده است: «گروه بی نام از جمله گروه های مذهبی دهه 40 بود که با انگیزه مبارزه مخفی و غیرعلنی علیه رژیم پهلوی و مظاهر فساد شکل گرفت. پایگاه اصلی گروه بی نام در میان جوانان مذهبی و سیاسی ایجاد شد که در حال تحصیل در سال های آخر مقطع متوسطه و یا سال های ابتدایی دوران دانشگاه بودند. حضور در هیات های مذهبی از جمله «هیات متوسلین به علی بن موسی الرضا» مساجد جنوب تهران و محله های انقلابی نظیر پامنار، سرپولک و ... آنها را به عرصه سیاست نزدیک کرد.»(ص87)

مولف در گفتگوی تاریخ شفاهی با دکتر جاسبی درباره تاثیر مطالعات کتب مذهبی و تاریخی بر عملکرد اعضای گروه بی نام آورده است: «از آنجایی که مطالعه کتب تاریخی- سیاسی به ویژه تاریخ معاصر ایران و جهان و نیز شرح چگونگی قیام ها و انقلاب های بزرگ جهان در آگاهی بخشی و تنویر افکار نیروهای مبارز و انقلابی نقش به سزایی داشت، در سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در جریان مبارزه با رژیم پهلوی فعالیت آموزشی و فرهنگی مساجد نیز گسترش یافته بود.»(ص123)
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما