loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فرق بین روح و نفس

5 (1)

ناشر مولی

نویسنده قسطا بن لوقا

مترجم بهرام زاهدی

تحقیق و تنظیم کتاب بهرام زاهدی

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 144

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 61986 10003022
150,000 142,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

یکی از مولفین و مترجمین مهم و کمتر شناخته شده مؤسسۀ بیت الحکمه در بغداد عصر عباسی، شخصی بنام«قسطا بن لوقا» است که از مسحیان فرقه ملکیت به شمار می آید.

او که از چهره های علمی پر کار سدۀ سوم هجری است با تراجم و تالیفات گسترده خود، نقش مهمی در انتقال دانش یونانی به محیط اسلامی ایفا کرد و بدین جهت می توان وی را در زمرۀ کسانی شمرد که مقدمات بالندگی بیشتر مباحث اندیشگانی و علمی را در سدۀ چهارم هجری، یعنی اوج عصر تمدن اسلامی، پدید آوردند.

یکی از کتب مهم و شاید مهمترین کتاب تالیفی وی کتابی است با نام «کتاب الفرق بین الروح و النفس و قوی النفس و ماهیة النفس» که از یک سوی در هم تنیدگی علوم فلسفی و پزشکی در آن زمانه را نشان می دهد و از دیگر سوی توضیح مناسبی درباره نحوه ارتباط میان نفس و بدن ارائه می دهد و همین توضیح در درک نظام فکری بسیاری از فلاسفه مسلمان که پس از وی زیسته اند، یاری دهنده است.همچنین این کتاب می تواند در تعریف روح و نفس نزد قدما و کاربرد مختلف و همواره پرسش برانگیز این واژگان موثر واقع شود.

بر حسب تحقیقات پنج نسخه خطی از این کتاب باقی مانده است. محقق در کتاب حاضر برای اولین بار اقدام به ترجمۀ فارسی این کتاب می نماید و با توجه به اغلاط موجود در تصحیح پیشین، به تصحیح مجدد متن مبادرت ورزیده است. در بخش دوم این کتاب به برخی از جنبه های مسأله تفاوت میان کاربرد واژگان روح و نفس اشاره می کند. سپس در بخش سوم زندگی نامه ای از قسطا بن لوقا بر اساس منابعییی همچون الفهرست ابن ندیم، عیون الانبا فی طبقات الاطبا ابن ابی اصیبعه و اخبار العلما قفطی و ... ارائه داده و کتب تالیف و ترجمه او را در کتابخانه های مختلف جهان ردیابی کرده است و در بخش چهارم به خود کتاب پرداخته و تصحیح مجدد آن را همراه با درج نسخه عکسی از نسخه خطی آورده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما