loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ضرورت غدیر

ناشر کتاب جمکران

نویسنده علی اصغر رضوانی

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 74

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

ضروری به نظر می رسد که نسل حاضر و جهان معاصر بفهمد شیعه در طول چهارده سده چه می گوید و با این همه اسناد و مدارک درصدد اثبات چیست؟ و برای چه جهتی آن ها را گردآوری می کند؟ دعوت شیعه به تدبر و تأمل در واقعه غدیر خم در مقیاس مسایل انسانی کجا جای دارد؟ مضمون این نَفَس متصل از حدیث «بدء الدعوه» در سال سوم هجری تا ده ها حدیث دیگر، تا خطبه غدیر چیست؟ آیا این همه درگیری بر سر مسأله ای است انقراض یافته، یا بر سرامری زنده تا روزی است که زندگی هست.

شیعه با طرح مسئله غدیر و دعوت مردم به تدبر در مفاد آن در حقیقت مردم را به استیفای حقوق خود دعوت می کند. مسأله «عصمت» که شیعه در رهبری شرط می داند غیر از این چه معنی دارد؟ این که شیعه می گوید: رهبری جز نوع خدایی آن پذیرفته نیست و امامت ادامه شؤونات نبوت است جز وحی جز این چه معنا دارد؟ کسی که درباره موضوع غدیر خم سخن می گوید یا کتاب می نویسد در حقیقت مقصود او دفاع از اسلام است نه شخص امیرمؤمنان علی بن ابی طالب علیه السلام، و دفاع از اسلام هم به عینه دفاع از انسان و انسانیت در قلمرو وسیع آن می باشد. لذا باید این مسأله را به خوبی روشن نماییم.

تدابیر پیامبر (صلی الله علیه وآله) برای خلافت امام علی (علیه السلام)

گفته شد که پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) باید جانشین خود را مشخص می نمود، لذا راه سلبی وایجابیِ به واگذاری انتخاب خلیفه به شورا را ابطال کردیم وگفتیم تنها شخص لایق برای جانشینی پیامبر (صلی الله علیه وآله) علی بن ابی طالب (علیه السلام) است، چون همه کمالات را در خود داشت واز همه صحابه فاضل تر وکامل تر بود.

حال ببینیم پیامبر (صلی الله علیه وآله) برای تعیین وتثبیت خلافت وجانشینی امام علی (علیه السلام) چه تدابیری اندیشید.

می توان تدابیر پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) در تبیین وتثبیت خلافت وجانشینی امام علی (علیه السلام) را در سه نوع خلاصه کرد :

۱ ـ آمادگی تربیتی امام علی (علیه السلام) از کودکی وامتیاز او در کمالات وفضایل وعلوم.

۲ ـ بیان نصوص ولایت وامامت.

۳ ـ اجرای عملی با تدابیر مخصوص در اواخر عمر پیامبر.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما