loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دولت عباسیان

1 (1)

ناشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

نویسنده محمدسهیل طقوش

مترجم حجت الله جودکی

ویراستار علمی حسین حسینیان مقدم

سال نشر : 1401

تعداد صفحات : 351

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 62249 10003022
158,000 150,100 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

نویسنده در این اثر، تاریخ سیاسی دولت عباسیان (132 ـ 656ق / 750 - 1258م) را در قالب چهار مرحله تاریخی بررسی کرده است. دوران اول عباسی که با ویژگی نیرومندی، گسترش و شکوفایی مشخص می شود شامل شش فصل است:
1ـ ایجاد حکومت عباسیان 2ـ خلافت ابوالعباس سقاح و ابوجعفر منصور، 3ـ خلافت محمدمهدی و ابومحمد مولی هادی، 4ـ دوران ابوجعفر هارون الرشید، 5ـ دوران محمدامین و عبدالله مامون، 6ـ دوران محمد معتصم و هارون واثق .

مولف هریک از فصل های کتاب را از نظر سیاست داخلی و خارجی خلفای عباسی و مهم ترین رویدادهای زمان خلافت آن ها شرح و بررسی می کند. عصر دوم عباسی (232ـ 433ه ـ.ق) با خلافت متوکل آغاز می شود و در خلال دوران مستکفی پایان می پذیرد ویژگی این دوران نفوذ عنصر ترک در دستگاه خلافت عباسی است. در این دوره همچنین حرکت های جدایی طلب به ظهور دولت های محلی مستقل و نیمه مستقل در قلمرو اسلامی انجامید. این دوره شامل دوران خلافت متوکل، منتصر، مستعین، معتز، مهتدی، معتمد، معتضد، مکتفی، مقتدر، قاهر، راضی، متقی و مستکفی می باشد که در سه فصل بررسی شده است.

دوره سوم عباسی (334ـ 447ق) در زمان خلافت مستکفی آغاز و در زمان خلافت قائم پایان می یابد .مشخصه این دوره نفوذ و تسلط آل بویه ایرانی بر دستگاه خلافت است .خلفای این دوره که محتوای فصل دهم کتاب را تشکیل می دهند عبارت اند از :مستکفی، مطیع، طلائع، قادر و قائم.

عصر چهارم عباسی که دوران نفوذ سلجوقیان ترک در دستگاه خلافت است ( 447تا 656) طی فصل های یازدهم و دوازدهم بررسی شده است .این بخش در برگیرنده دوران خلافت قائم، مقتدی، مستنطهر، مستر شد، راشد، مکتفی، مستنجد، مستضئی، ناصر، ظاهرو مستنصر و مستعصم است.

در پایان کتاب فهرست نام اشخاص و مکان ها و منابع آمده است. گفتنی است این کتاب از سوی پژوهشکده حوزه و دانشگاه از عربی به فارسی ترجمه شده، منبعی درسی برای دانشجویان رشته "تاریخ "و "تاریخ تمدن اسلامی "قلمداد می شود .
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما