loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دولت موحدون در غرب جهان اسلام «تشکیلات و سازمان ها»

ناشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

مترجم صادق خورشا

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 304

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 62254 10003022
12,000 11,400 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

"دولت موحدون" یکی از حکومت های مستقل در دوره خلفای عباسی بوده، که بیش از یک قرن، از ابتدای قرن ششم تا اوایل قرن هفتم، بر غرب سرزمین های اسلامی حکومت کرد. خاستگاه این دولت در مراکش بود، اما در اوج قدرت، شمال آفریقا و اندلس نیز در قلمرو آن وارد شد.

کتاب حاضر، تحقیقی است درباره تشکیلات سیاسی و نظام حکومتی و تحولات سیاسی دولت "موحدون "، که از شش فصل تشکیل شده است.
نگارنده در مقدمه کتاب به نقد و بررسی منابع و طرح موضوع می پردازد .
فصل اول شامل تحولات سیاسی دولت موحدین است که دوره های سه گانه اصلی این دولت، یعنی تاسیس، شکوفایی و فروپاشی و سقوط، همراه با بیان ویژگی های اساسی هر دوره، بازگو می شود. در فصل دوم تشکیلات حزبی موحدین بررسی شده است. مفهوم حزب نزد موحدین، شکل گیری تشکیلات حزبی و نقش آن، نحوه آموزش حزبی و نقش و وظیفه آن و تغییرات تمام امور به علت انتقال از مرحله انقلاب به مرحله شکل گیری مباحث اصلی این فصل را تشکیل می دهند. فصل سوم درباره نظام سیاسی است که نگارنده خط و مشی سیاست دولت را ترسیم و تعیین می کند. مباحث اصلی این فصل عبارت اند از: شروط خلافت، نحوه انتخاب خلفا، مراسم بیعت با آنان، القاب و عناوین، نقش درباریان، و اختیارات شوراهای مشورتی و تحولات و تغییرات آن در سه فصل بعدی، تشکیلات اجرایی سیاست های کلی نظام سیاسی بررسی شده است.
فصل چهارم شامل معرفی سازمان اداری، اعم از مرکزی یا ایالتی است که عبارت اند از: وزارت، دیوان انشاء، برید، اداره امور نظامی و مالی، و انتخاب والیان و اختیارات آنان. فصل پنجم به تشکیلات دینی و قضایی اختصاص یافته مشتمل است بر بررسی منابع احکام، سازمان های صدور، اجرای احکام و نظارت بر آن ها، دستگاه های قضایی، شورا، دادگستری، دادرسی، حسبه، اقامه نماز و امور مربوط به آن مانند امامت، خطبه و اذان. در فصل ششم نیز تشکیلات نظامی موحدین بررسی شده که شامل این موضوعات است: سازمان های ارتش، فرماندهی، تجهیزات و تاکتیک های جنگی، نظم، سازماندهی، نقشه، ناوگان دریایی و سایر مقولات مربوط به ارتش.

در خاتمه کتاب نتایج بررسی های یاد شده آورده شده است. فهرست منابع و نمایه اسامی در پایان کتاب آمده است .
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما